W Paryżu w dniach 20-21 lutego odbyło się spotkanie Komitetu Wspólnego Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE) i Konferencji Kościołów Europejskich (CEC).
Na posiedzeniu obecny był abp Stanisław Gądecki, Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, który pełni funkcję wiceprzewodniczącego CCEE.
Podczas dwudniowego posiedzenia Komitetu Wspólnego abp Gądecki wygłosił przemówienie nt. „Stan ekumenizmu w Europie”.
– Ekumenizm jest chrześcijańską odpowiedzią na znaki czasu, dla której nie istnieje żadna, realistyczna alternatywa. I nawet jeśli opisuje się stan dzisiejszego ekumenizmu jako kryzysowy, to ów kryzys należy rozumieć w jego pierwotnym sensie greckim, nie oznaczającym załamania, katastrofy lub zrujnowania dotychczas osiągnięć, lecz jako dynamiczną sytuację przełomu, w której obecny jest nie tylko element rozczarowania, ale i nadziei na lepszy bieg rzeczy – mówił abp. Gądecki.
Przewodniczący KEP omówił relacje Kościoła katolickiego z prawosławiem i z Kościołami reformowanymi, a także wizję Papieża Franciszka.
Abp Gądecki wskazał, iż istotnym wydarzeniem w stosunkach z Kościołem prawosławnym było spotkanie Papieża Franciszka ze zwierzchnikiem Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego, patriarchą Moskwy i Całej Rusi, Cyrylem I w Hawannie, które miało miejsce 12 lutego 2016 r.
Przewodniczący Episkopatu przypominał, że spotkanie to zakończyło się podpisaniem Wspólnej Deklaracji katolicko-prawosławnej.
– W dokumencie przywódcy obu Kościołów zgodnie stwierdzili, że we współczesnym świecie katolicy i prawosławni są wezwani do braterskiej współpracy w głoszeniu Dobrej Nowiny i do dawania wspólnego świadectwa godności i autentycznej wolności osoby ludzkiej, tak aby świat uwierzył – przypomniał przewodniczący KEP.
Następnie hierarcha przywołał siedem zasadniczych tematów duszpasterskich, jakie podejmuje Wspólna Deklaracja: prześladowanie chrześcijan, wolność religijna, integracja europejska, solidarność z ubogimi, rodzina, młodzi i misja. W odniesieniu do misji abp Gądecki, cytując dokument, zwrócił uwagę, że prawosławnych i katolików łączy nie tylko wspólna Tradycja Kościoła pierwszego tysiąclecia, ale także misja głoszenia Ewangelii Chrystusa w dzisiejszym świecie.
Omawiając relacje Kościoła katolickiego z Kościołami reformowanymi abp Gądecki odwołał się do przemówienia Papieża Franciszka podczas wizyty apostolskiej w Szwecji z okazji obchodów 500-lecia reformacji. Ojciec Święty mówił między innymi, że podział wśród chrześcijan niewątpliwie był źródłem ogromnego cierpienia i nieporozumienia. Jednocześnie Papież wskazał, że reformacja przyczyniła się do zwrócenia większej uwagi na Pismo Święte w życiu Kościoła. Ojciec Święty zauważył także, że katolicy i luteranie wchodzą na drogę pojednania.
Następnie abp Gądecki przywołał fragment tekstu wspólnej deklaracji katolików i luteran, podpisanej 31 października 2016 roku w Lund w Szwecji:
„Wielu członków naszych wspólnot tęskni za przyjmowaniem Eucharystii przy jednym stole, jako konkretnym wyrazem pełnej jedności. Doświadczamy bólu tych, którzy dzielą całe swoje życie, ale nie mogą dzielić zbawczej obecności Boga przy stole eucharystycznym. Uznajemy naszą wspólną odpowiedzialność duszpasterską, by odpowiedzieć na to duchowe pragnienie i głód naszego ludu, aby być jedno w Chrystusie. Chcielibyśmy, aby ta rana w Ciele Chrystusa została uleczona. To jest celem naszych dążeń ekumenicznych, które chcielibyśmy przyspieszyć, także poprzez odnowienie naszego zaangażowania w dialog teologiczny” – czytamy we Wspólnej Deklaracji.
W kontekście wizji Papieża Franciszka Przewodniczący KEP przywołał słowa papieskiego orędzia wypowiedziane do Wspólnego Komitetu Konferencji Kościołów Europejskich w maju 2015 roku. Papież dostrzegł i docenił wówczas wielkie kroki, jakie już dokonały się na drogach ekumenizmu. Franciszek zwrócił uwagę, że Europejskie Zgromadzenia Ekumeniczne i Karta Ekumeniczna są dowodami na owocną współpracę między CCEE i CEC.
Podsumowując, abp Gądecki zauważył, że wszystkie dokumenty i dyskusje ekumeniczne oscylują wokół pojęcia wspólnoty, która wyraża się w jednej Ewangelii, jednym Duchu, jednym Panu Jezusie Chrystusie, w życiu Boga, konkretnie w jednym chrzcie i w jednym eucharystycznym ciele Pana, poprzez które jesteśmy członkami jednego eklezjalnego ciała Pana.
md/BPKEP