Blisko połowa młodych Polaków martwi się kosztami życia, a co trzeci doświadcza przewlekłego stresu – wynika z badania Deloitte, opublikowanego w środę. Poziom optymizmu w związku z osobistą sytuacją finansową jest jednak obecnie najwyższy od 2020 r. – dodano w raporcie.
Jak wskazano w raporcie firmy doradczej Deloitte, 44 proc. przedstawicieli pokolenia Y (millenialsów, czyli osób urodzonych w latach 1983-1994) i 46 proc. pokolenia Z („zetek”, czyli osób urodzonych w latach 1995-2005) przyznało, że martwi się kosztami życia.
W publikacji zaznaczono, że młodzi Polacy okazali się mniej optymistyczni od swoich rówieśników z całego świata, wśród których o swoją kondycję finansową martwi się 40 proc. millenialsów i 34 proc. osób z pokolenia Z. Jednocześnie poprawy w zakresie budżetu domowego spodziewa 28 proc. osób z pokolenia Y i 45 proc. z pokolenia Z, czyli odpowiednio o 12 i 3 p.p. mniej niż w przypadku respondentów ze wszystkich badanych krajów ogółem – zaznaczono.
„Co trzecia polska «zetka» i co czwarty millenials spodziewa się poprawy sytuacji gospodarczej w Polsce w ciągu najbliższego roku. Poziom optymizmu młodych generacji w Polsce wzrósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy i jest najwyższy od badania przeprowadzonego przed pandemią w 2020 roku” – wyjaśnił starszy menedżer w zespole analiz ekonomicznych Deloitte Aleksander Łaszek, cytowany w raporcie.
Dodał, że niemal jedna trzecia «zetek» i millenialsów deklaruje brak bezpieczeństwa finansowego, a prawie co szósty respondent wydaje całą swoją wypłatę i nie jest w stanie gromadzić oszczędności. „Z drugiej strony, bardzo poprawiła się sytuacja młodych osób na rynku pracy w porównaniu do początków XXI wieku, gdy stopa bezrobocia dla osób w wieku 20-29 lat była dwukrotnie wyższa i przekraczała 20 proc.” – zauważył Łaszek.
Według autorów raportu obawy o kwestie finansowe negatywnie wpływają na dobrostan młodych ludzi z Polski. 31 proc. Polaków generacji Y i 38 proc. „zetek” odczuwa ciągły lub częsty stres, a swoją kondycję psychiczną pozytywnie ocenia odpowiednio 45 i 50 proc. przedstawicieli tych grup. Dodali, że zdaniem połowy respondentów jedną z przyczyn stresu jest brak wsparcia i uznania, praca po godzinach i zbyt mała ilość czasu na wykonanie zadań. Jednocześnie 73 proc. badanych millenialsów i 71 proc. przedstawicieli pokolenia Z z Polski uważa, że praca daje im poczucie sensu.
Ponadto – jak wskazano w publikacji – polscy millenialsi, szukając nowej pracy zwracają uwagę głównie na perspektywę nauki i rozwoju (22 proc.), wysokość wynagrodzenia i benefity finansowe (26 proc.) oraz elastyczne godziny pracy (16 proc.). W przypadku przedstawicieli pokolenia Z czynniki te są kluczowe dla odpowiednio 31, 23 i 21 proc. przebadanych osób.
Jak opisano, ankietę przeprowadzono w formie wywiadu internetowego między 24 listopada 2023 r. a 11 marca 2024 r. wśród 14 468 osób z pokolenia Z i 8 373 milenialsów (łącznie 22 841 respondentów). Przebadane zostały osoby z krajów Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej, Europy Zachodniej, Europy Wschodniej (w tym także Polski), Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji, a polscy respondenci stanowili 3,5 proc. ogółu badanych (301 przedstawicieli pokolenia Z i 200 millenialsów). Na potrzeby badania uznano, że pokolenia Z to osoby urodzone między styczniem 1995 r. a grudniem 2005 r., a pokolenie Y stanowią urodzeni między styczniem 1983 r. a grudniem 1994 r. – dodano. (PAP)
Zamieszczone na stronach internetowych portalu https://opoka.org.pl/ i https://opoka.news materiały sygnowane skrótem „PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez Fundację Opoka na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.