Fragmenty książki p.t. "Rola mózgu w uczeniu się"
Erich Petlák , Jana Zajacová Rola mózgu w uczeniu się |
Pojawia się konieczność zrozumienia tego, że mózg staje się nową granicą. Szybko wyprzedza nasz stary sposób uczenia, podobnie jak nasze nowe wyniki badań mózgu. Nie na darmo mówi się: „Do wszystkiego, co robicie, wykorzystujcie swój mózg”. Wszystko w szkole wymaga współdziałania uczniowskiego mózgu. W dzisiejszych czasach zrozumienie tej sentencji przez nauczycieli i wychowanków jest coraz ważniejsze.
Kształcenie oparte na wiedzy o mózgu daje się lepiej zrozumieć za pośrednictwem trzech słów: połączenie się, strategia i zasady. To rodzaj nauczania przez włączenie się do strategii opartych na wiadomościach o mózgu i jego działaniu, które są dostępne.
Nauka oparta na poznaniu mózgu jest uczeniem się, które jest zgodne z naturalną funkcją mózgu, a tą jest — uczyć się. Jest to interdyscyplinarne podejście, które zawiera się w jednym fundamentalnym pytaniu: „Co jest dobre dla mózgu i myślenia?” To jest pytanie „prowokacyjne” również dla badań prowadzonych w wielu dziedzinach nauki, na przykład w chemii, neurologii, psychologii, socjologii, genetyce, biologii i neurobiologii komputerowej.
Nauczanie oparte na mózgu jest E. S. P.
E — Engagement = aktywne włączenie się,
S — Strategies = użyteczne strategie,
P — Principles = prawa wynikające z wiedzy neurologicznej.
E. S. P. jest też sposobem myślenia o kształceniu i o pracy nauczyciela. Nie jest to dyscyplina sama w sobie, ani zalecona forma czy też dogmat. W rzeczywistości jest to jakieś „podejście”, za podstawę którego musimy uważać uczenie oparte na poznaniu mózgu. Chociaż takie podejście nie daje „recept” zgodnie z którymi trzeba postępować, traktuje ocenianie jako naturalną cechę mózgu w procesie decydowania. Za pośrednictwem aplikacji tych wiadomości możemy podejmować lepsze decyzje, czyli bardziej kompleksowo i skutecznie oddziaływać na uczniów. Mówiąc prościej, jest to nauka, podczas której stale mamy na myśli mózg i jego funkcje.
Uczenie oparte na poznaniu mózgu bada i definiuje warunki, w których mózg uczy się najlepiej. Mózg nie uczy się zgodnie ze szkolnym porządkiem i narzuconymi zasadami. Ma swój własny rytm. Jeżeli chcecie zoptymalizować uczenie, to najpierw musicie odkryć to, jak ten „silnik” pracuje w naturalny sposób. Uświadomienie sobie tego faktu prowadziło do sformowania ogólnoświatowej tendencji mającej na celu opracowanie nowych metod uczenia się. To, o czym myśleliśmy, że było w przeszłości krytykowane, wcale nie musi być prawdą. Być może nasi poprzednicy odkrywali i stosowali takie metody kształcenia i wychowania, ponieważ były one „mierzalne”. Na przykład można mieć najlepszą sieć na świecie, ale nie wrócicie do domu z wielkim połowem, jeżeli łowicie w złym miejscu.
Jaka nauka z tego wynika i czego, być może, nie uświadamiamy sobie:
1. Mózg jest słabo przystosowany do formalnych instrukcji.
2. W rzeczywistości nie jest tak zaprojektowany, żeby był efektywny i kierował się poleceniami.
3. Najlepiej rozwija się za pośrednictwem wyboru i przeżywania.
Trzeba sobie uświadomić fakt, że mózg i myślenie mogą być charakteryzowane na różne sposoby. Dla potrzeb tego tematu należy rozróżnić trzy kluczowe rzeczy. Pierwszą jest intensywne połączenie z wydarzeniami w jednej części mózgu, która potem wpływa na jego dalsze części. Drugą jest przedziwne zjawisko uczenia: mnogość informacji, które opanujemy, nie jest możliwa do zaplanowania przez nauczyciela (rys. nr 4). Na koniec, mózg jest bardzo elastyczny i otwarty na reakcje na bodźce zewnętrzne.
Naturalny, biologiczny imperatyw jest prosty: żadna inteligencja albo zdolność nie rozwija się, jeżeli nie jest dla niej dostępny odpowiedni model środowiska. Z biologicznego punktu widzenia ważne jest uświadomienie sobie, że ludzki mózg jest takim wydzielonym systemem nastawionym wyłącznie na przeżycie. Uczniowie będą robić to, co jest niezbędne, żeby przetrwać w „szkolnej dżungli”. Złe sprawowanie, które nauczą się maskować, oszukiwanie, ataki i wywieranie presji i stres są spodziewane, jeżeli uczniowie uważają, że ich egzystencja jest zagrożona. Ta zasada mówi o dramatycznych zmianach sposobu formalnego organizowania nauki, ćwiczeń i sprawdzianów.
Jeżeli zastanowimy się nad procesem nauczania z tego właśnie punktu widzenia, to łatwo zrozumiemy, że nauczanie nie jest tylko „przekazywaniem wiadomości uczniom”, jak zostało to podkreślone już w pierwszym rozdziale.
Jak już wspomnieliśmy, mózg działa w naturalny sposób na zasadzie selekcji. Mózg może się więc uczyć za pośrednictwem instrukcji w optymalnym środowisku. Każdego dnia uczniowie na całym świecie rozwijają swoje umiejętności i przyswajają wiadomości oparte o model instrukcji zgodny z zasadami nauczania kompatybilnymi z możliwościami mózgu. Edukacja oparta na poznaniu mózgu jest profesjonalnie wykorzystana w postaci wybranej przez nas strategii. Uważamy, że jeżeli nie wiecie, co i dlaczego to właśnie robicie, to odbywa się to mniej profesjonalnie i z mniejszą świadomością celu. W zasadzie to nic złego, ale niektóre poglądy doprowadziły przecież do błędów w nauczaniu.
opr. aw/aw