W pułapce perfekcjonizmu (fragmenty)
Richard Winter tłumacz: Joanna Petry Mroczkowska
W PUŁAPCE PERFEKCJONIZMU
Prosta droga do porażki
ISBN: 978-83-7767-810-7 W wersji internetowej nie zachowano przypisów
|
|
Musimy przyznać, że technologia przynosi nam wiele wspaniałości. Możemy oczekiwać natychmiastowego i świetnego połączenia niemal z całym światem. W naszych domach mamy znakomitej jakości nagrania muzyczne. Samochody, przynajmniej te reklamowane, są zgrabnymi, pięknie wykończonymi projektami inżynierskimi działającymi zadziwiająco sprawnie, nie mówiąc już o ich wyposażeniu w luksusowy system dźwiękowy, czyniący z podróżowania wspaniałe doświadczenie zmysłowe. Lexus, poprzez swoje „nieustanne dążenie do doskonałości”, oferuje ostatni model za jedyne pięćdziesiąt sześć tysięcy dolarów. „Eksperci zdecydowali się tylko wytknąć — mówi reklama z «New York Timesa» — że chodzi tak gładko, cicho i doskonale, iż... jakby brakowało mu duszy” .
W każdej dziedzinie życia technologia oddaje nam ogromne przysługi poprzez większą szybkość, skuteczność i wzornictwo artystyczne. W naszych domach jest wiele urządzeń oszczędzających czas. Lekarze mogą czynić niezwykłe rzeczy dzięki najnowszym metodom laserowym. Technologia skanowania ciała pozwala zobaczyć wnętrze organizmu bez ingerencji chirurgicznej. Tajemnice mózgu zaczynają być odkrywane dzięki rezonansowi magnetycznemu, skanom CAT, PET i innym jeszcze bardziej wyrafinowanym metodom badania. Zabiegi chirurgiczne można wykonywać przez komputer oddalony o cztery tysiące mil od miejsca, gdzie przebywa operowany. Specjalne efekty komputerowe stworzyły zadziwiające sceny w takich filmach, jak Władca pierścieni, Matrix czy Spiderman. Dążenie do doskonałości w technologii z pewnością przyniosło wspaniałe rezultaty.
Dzieci na życzenie. Technologia przynosi też obietnicę przełamania naszych słabości i braków, przemieniając nas w ludzi silniejszych, szczęśliwszych i bardziej inteligentnych. Możemy nie tylko pozbyć się zmarszczek i chemicznie wspomóc transmitery mózgowe w celu wyeliminowania niepokoju, depresji czy agresji, ale dzięki inżynierii genetycznej, badaniom nad komórkami macierzystymi i klonowaniu możliwe stało się również wiele innych rzeczy, złych i dobrych. Inżynieria genetyczna obiecuje „wytworzenie silniejszych ciał, lepszej pamięci, bardziej błyskotliwej inteligencji i radośniejszych nastrojów” .
Niektórzy specjaliści wierzą, że będziemy mogli ulepszać mózgi neurologicznymi protezami, wzmacniać pamięć i zdolności poznawcze. Gregory Stock, autor książki Redesigning Humans: Our Inevitable Genetic Future (Tworzyć ludzi na nowo. Nasza nowa przyszłość genetyczna), jest entuzjastą modyfikowania istot ludzkich na wczesnym etapie rozwoju. Jakkolwiek krytyczna wobec futurystycznej wizji Stocka Gina Maranto, autorka Quest for Perfection: The Drive to Breed Better Human Beings (Droga do perfekcji. Pragnienie wyhodowania lepszych istot ludzkich) , pisze:
Ludzie będą mogli przyjść do kliniki i dzięki łatwemu zabiegowi otrzymać zarodki wyposażone w chromosomowe moduły, które opóźnią starzenie się, wyeliminują choroby i ulepszą osobowość, temperament, umysł i urodę.
Nadchodzi era dzieci na życzenie. Na razie w poszukiwaniu doskonałego dziecka używamy innego pozytywnego narzędzia technologii — ultradźwięku, aby wykrywać niedoskonałości w organizmach dzieci jeszcze przed ich urodzeniem. Aborcja jest możliwa i często zalecana. „Dostajesz jakieś informacje (na temat ciąży) i podejmujesz decyzję o aborcji — mówi Adrienne Asch, bioetyczka z Wellesley. — Twoi lekarze, wykształceni przyjaciele, doradzający ci genetycy inne rozwiązania uważają za głupotę. System — ciągnie dalej — oferuje słabiutkie wsparcie dla rodziców, którzy chcieliby zatrzymać «niedoskonałe» dziecko” . W świecie przyszłości ukazanym w filmie Gattaca (Szok przyszłości) embriony badane są pod kątem wzrostu, płci, ilorazu inteligencji i podatności na choroby. Nawet w naszych czasach ludzkie jajeczka i plemniki oceniane są według potencjału inteligencji i urody. W niektórych dziedzinach życia to dążenie do doskonałości postawiło przed nami bardzo trudne problemy etyczne i filozoficzne. Do jakiego stopnia wolno nam wkraczać w sprawy umysłu, ciała i genów, usiłując stworzyć „doskonałego” człowieka i rzucić wyzwanie śmierci?
opr. ab/ab