Spis treści i wprowadzenie
ISBN: 83-7318-591-7
wyd.: WAM 2005
Spis treści | |
Wprowadzenie | 13 |
Słowo Biskupa | 19 |
I. Spowiedź jako sakrament | |
Jan Paweł II | |
Posługa kapłańska w sakramencie pojednania | 25 |
Jan Paweł II | |
Sakrament pokuty wielkim darem Bożego miłosierdzia | 31 |
Jan Paweł II | |
Formacja prawego sumienia | 39 |
Jan Paweł II | |
Sakrament pokuty w życiu Kościoła | 45 |
Raymond Moloney SJ | |
Rozważania o sakramencie pojednania | 53 |
Trzy sposoby ujęcia grzechu | 53 |
Duch skruszony | 54 |
Potrzeba pojednania | 55 |
Wielkanocny sakrament | 55 |
Łaska zmartwychwstałego Pana | 55 |
Dwa wielkie dary | 55 |
Apostołowie idący do spowiedzi | 56 |
Podstawowe doświadczenie | 56 |
Opowieści o przebaczeniu | 57 |
Dar współczucia | 58 |
Pojednanie | 59 |
Kluczowe słowo | 60 |
Trzy płaszczyzny | 60 |
Pojednanie z ludźmi | 60 |
Pojednanie z samym sobą | 61 |
Pojednanie z Bogiem | 61 |
Nieprzebrane zasoby | 61 |
Droga skruszonego grzesznika | 62 |
Skrucha | 62 |
Bóg objawiony | 63 |
Kłopoty ze skruchą | 63 |
Błędne koło | 64 |
Z głowy do serca | 64 |
Wyznanie grzechów | 65 |
Dwa rodzaje żalu | 65 |
Boży plan | 66 |
Pojednanie z Synem | 66 |
Osobista odpowiedzialność | 67 |
Słabnąca praktyka spowiedzi | 68 |
Osobiste spotkanie | 68 |
Uzdrawiająca pokuta | 69 |
Przemiana serca | 69 |
Walka wewnętrzna | 70 |
Pokój wewnętrzny | 71 |
Dar Ducha Świętego | 71 |
Pojednanie z Trójcą Świętą | 72 |
Cristoforo Squarise OFMCon | |
Istota spowiedzi | 73 |
U źródeł kryzysu | 73 |
Głębokie przemiany w świadomości i praktyce chrześcijańskiej | 74 |
Poziomy doświadczenia winy—grzechu | 76 |
Rozróżnić, by zintegrować | 77 |
Nieoczekiwane możliwości | 80 |
Ciężar, którego nie należy się pozbywać zbyt pospiesznie | 81 |
Dariusz Kowalczyk SJ | |
Spowiedź, czyli przekonywanie o grzechu i miłości... | 85 |
Bezdroża orędzia grzechu | 85 |
Bezdroża orędzia bezgrzeszności | 88 |
Uspokojenie sumienia czy nawrócenie? | 90 |
Pojednanie z Bogiem i Kościołem | 93 |
Przekonać świat o grzechu... | 95 |
Ks. Alojzy Drożdż | |
KOMPETENCJA TEOLOGICZNA W SAKRAMENCIE POKUTY | 97 |
Ujęcie od strony negatywnej | 99 |
Znajomość zła-choroby człowieka w Biblii | 99 |
Znajomość zła-chorób we współczesnej kulturze | 101 |
Ujęcie od strony pozytywnej | 103 |
Opcja teologii miłosierdzia | 103 |
Opcja ewangelizacyjna | 105 |
Perspektywa eucharystyczna | 107 |
Ks. Ignacy Bokwa | |
Sakrament pokuty i pojednania w aktualnych warunkach Kościoła w Polsce | 111 |
Doświadczenie winy | 112 |
Czyn nawrócenia | 113 |
Polskie oblicze kryzysu pokuty | 114 |
Formy pojednania w Kościele | 115 |
Zewnętrzne warunki celebracji | 116 |
Impulsy II Soboru Watykańskiego | 118 |
II. Spowiednik sługą pojednania | |
Józef Augustyn SJ | |
Najtrudniejsza i najpiękniejsza posługa | 125 |
Podwójne zaufanie | 126 |
Jedność łaski i ludzkiego działania | 127 |
Jan Paweł II o spowiadaniu się kapłanów | 128 |
Uszanowanie wolności penitenta | 129 |
Delikatność spowiednika | 130 |
Ułatwić penitentowi wyznanie grzechów | 131 |
Postawa cierpliwości i pogody ducha | 132 |
Kompetencja kapłana w konfesjonale | 134 |
Papieska zachęta do młodych księży | 134 |
Ks. Marek Dziewiecki | |
Kompetencje spowiednika w rozumieniu penitenta | 137 |
Rozumienie samego siebie przez spowiednika | 138 |
Tworzenie klimatu bezpieczeństwa | 139 |
Realistyczne rozumienie penitenta | 140 |
Pomaganie penitentowi w zrozumieniu samego siebie | 140 |
Pomoc w kształtowanie sumienia | 142 |
Zakończenie | 144 |
Krzysztof Wons sds | |
Jak spotykać się z penitentem? od przyjęcia prawdy o grzechu do przyjęcia przebaczenia i pokoju | 147 |
Pokora grzesznego spowiednika | 147 |
Bliski kontakt z penitentem | 148 |
Wsłuchać się w człowieka w stanie grzechu | 149 |
Pierwszy „penitent” w Biblii | 150 |
Stan rozczarowania sobą | 151 |
Stan fałszywego wstydu | 151 |
Stan ukrywania się i ucieczki | 152 |
Pierwsza spowiedź w Biblii, czyli jak Bóg „spowiada” | 155 |
Budzenie świadomości grzechu | 155 |
Przeżycie stanu niepokoju | 155 |
Odczucie bliskości Boga | 156 |
Przekroczenie lęku i uznanie grzechu | 157 |
Porzucenie namiętnej więzi z grzechem | 159 |
Leczenie z pychy | 160 |
Spojrzeć na grzech i grzesznika oczami Boga | 161 |
Boża pedagogia buduje na naturze | 162 |
Pomoc w przeżyciu bólu z powodu grzechu | 164 |
Pomagać w przyjęciu przebaczenia i pokoju | 166 |
Dariusz Kowalczyk SJ | |
WYZNACZANIE „pokuty” w konfesjonale | 171 |
Dwutysiącletnie dzieje pokuty | 171 |
Pokuta wciąż zalecana | 174 |
Wybrane problemy szczegółowe | 176 |
Społeczny wymiar pokuty | 179 |
Witold Adamczewski SJ | |
Prawo w konfesjonale. wybrane zagadnienia | 181 |
Poufność zakresu sakramentalnego | 182 |
Prawo karne | 184 |
Ograniczenie władzy rozgrzeszania | 188 |
Zakończenie | 190 |
Ks. Dariusz Jastrząb | |
Spowiedź a kierownictwo duchowe | 193 |
Potrzebne rozróżnienie | 193 |
Spowiednik kierownikiem duchowym | 195 |
Kilka podstawowych wskazań | 197 |
Homo postmodernus u spowiedzi | 201 |
Ks. Bogusław Wójcik | |
Biomedycyna i konfesjonał — Teraźniejszość i niedaleka przyszłość | 205 |
Biogeneza | 207 |
Seksualność bez prokreacji | 207 |
Prokreacja bez seksualności | 210 |
Komórki macierzyste | 213 |
Bioterapia | 214 |
Tanatologia | 217 |
Zakończenie | 222 |
III. Spowiedź sakramentem dla każdego | |
Ks. Janusz Królikowski | |
SPOWIEDŹ DZIECI | 225 |
Zasady teologiczne | 227 |
Dziecko i sakramenty | 229 |
Koncentracja praktyczna | 233 |
Prawa łaski | 234 |
Szacunek dla osobowości | 237 |
Ks. Jerzy Smoleń | |
Jak dzisiaj spowiadać ludzi młodych? | 241 |
Dlaczego chcą się spowiadać? | 242 |
Problemy młodych | 242 |
Podejście spowiednika | 244 |
Obdarowanie czasem | 245 |
Wysłuchanie | 245 |
Zrozumienie | 245 |
Niesienie nadziei | 246 |
Mobilizowanie do działania | 247 |
Stawianie wymagań | 247 |
Zadawanie pytań | 248 |
Ks. Jan Orzeszyna | |
SPOWIEDŹ NARZECZONYCH I MAŁŻONKÓW | 251 |
Spowiedź narzeczonych | 252 |
Spowiedź małżonków | 255 |
Ksawery Knotz OFMCap | |
Zasady spowiedzi małżonków według „Vademecum dla spowiedników” | 265 |
Najważniejsze punkty Vademecum | 265 |
Prawo stopniowości | 268 |
Dynamiczna wizja rozwoju człowieka | 270 |
Kierunek wysiłków pedagogicznych Kościoła | 272 |
Warunki konieczne do zachowania normy moralnej | 274 |
Możliwość nadużyć i nadinterpretacji | 276 |
Prawo stopniowości dające nadzieję | 278 |
Andrzej Derdziuk OFMCap | |
Sprawowanie sakramentu pojednania wobec sióstr zakonnych | 281 |
Miejsce sakramentu pojednania w życiu osób konsekrowanych | 282 |
Określenie specyficznych cech psychiki kobiecej | 284 |
Oczekiwania sióstr dotyczące osoby i posługi spowiednika | 288 |
Sposób sprawowania sakramentu | 292 |
Niektóre sytuacje spotykane w konfesjonale | 293 |
Ks. Mirosław Cholewa | |
Spowiadanie kandydatów do kapłaństwa | 299 |
Dyskrecja | 301 |
Dostępność (nie skąpić czasu) | 302 |
Nikogo nie faworyzować | 304 |
Nikogo nie odrzucać | 305 |
Nie zwalniać penitenta z odpowiedzialności | 306 |
Być ojcem i matką | 307 |
Chronić się przed rutyną | 308 |
Poznać i respektować swoje granice | 309 |
Współpraca z psychologiem | 310 |
Ks. Zdzisław Kroplewski | |
Posługa spowiedzi a nawrócenie osobiste księdza | 313 |
1. Wiara w miłość Boga do człowieka podstawowym elementem nawrócenia | 314 |
2. Ksiądz jako grzesznik i jako osoba udzielająca przebaczenia | 316 |
3. Trudności kapłana na drodze nawrócenia | 319 |
4. Katalog grzechów księdza? | 321 |
Marek Blaza SJ | |
Jak spowiadać chrześcijan tradycji wschodniej? | 325 |
1. Teologia sakramentu pokuty na Wschodzie | 327 |
2. Upoważnienie do spowiadania chrześcijan wschodnich | 329 |
3. Jak spowiada się chrześcijanin tradycji wschodniej? | 331 |
4. Jakie pokuty wyznaczać chrześcijanom tradycji wschodniej? | 333 |
5. Ograniczenia władzy rozgrzeszania chrześcijan tradycji wschodniej | 335 |
IV. Spowiedź pomocą grzesznemu i poranionemu człowiekowi | |
Bogusław Szpakowski SAC | |
Spowiadanie ludzi w szczególnie trudnych sytuacjach życia | 341 |
Spowiednik w spotkaniu z osobą przeżywającą kryzys | 343 |
Strata osoby bliskiej | 345 |
Aborcja | 346 |
Przewlekła choroba nowotworowa | 348 |
Homoseksualizm | 350 |
Spowiednik w spotkaniu z osobą przeżywającą nerwicowe zaburzenia emocjonalne | 353 |
Depresja | 356 |
Jacek Prusak SJ | |
KRZYWDY W KONFESJONALE. JAK IM ZAPOBIEGAĆ? JAK JE LECZYĆ? | 359 |
Krzywda — policzek dla duszy | 360 |
Dysfunkcjonalny konfesjonał | 363 |
Penitenci, którzy krzywdzą samych siebie | 374 |
Spowiednik duchowym terapeutą | 377 |
Józef Augustyn SJ | |
PSYCHOTERAPIA A SPOWIEDź | 381 |
Nauczanie Jana Pawła II | 381 |
Zdrowa psychologia | 384 |
Z jakiej psychoterapii korzystać? | 387 |
Czego należałoby wymagać od terapeuty? | 389 |
V. Spowiedź jako zwieńczenie rachunku sumienia | |
Wacław Królikowski SJ | |
Spowiedź generalna. istota — cel — metoda w ujęciu ignacjańskim | 395 |
Istota spowiedzi generalnej | 395 |
Cel spowiedzi generalnej | 397 |
Metoda spowiedzi generalnej | 402 |
Ks. Henryk Ciereszko | |
KSIĄDZ MICHAŁ SOPOĆKO WZOREM SPOWIEDNIKA | 411 |
Kapłaństwo i konfesjonał | 413 |
Spowiednik świętej | 414 |
Spowiednik a sakrament pojednania | 416 |
Sztuka spowiadania | 420 |
Krzysztof Osuch SJ | |
Codzienny rachunek sumienia | 427 |
Dziękować Bogu, Panu naszemu, za otrzymane dobrodziejstwa | 427 |
Prosić o łaskę poznania grzechów i odrzucenia ich precz | 430 |
Żądać od duszy swojej zdania sprawy | 432 |
Prosić Pana Boga naszego o przebaczenie win | 434 |
Postanowić poprawę przy Jego łasce | 437 |
Propozycja rachunku sumienia | 439 |
Liczyć na łaskę Bożą | 440 |
Modlitwa miłującej uwagi i odpowiedzialności | 441 |
Prosić o łaskę poznania grzechów | 443 |
Odkryć korzenie grzechu | 444 |
Odkryć związek między grzechem a cierpieniem | 446 |
Potrzeba poszerzania rachunku sumienia | 447 |
Stosunek do Boga | 448 |
Miłość bliźniego | 450 |
Miłość przebaczająca | 451 |
Życie rodzinne | 452 |
Życie społeczne | 453 |
Miłość samego siebie | 453 |
„Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane (J 20, 23). [...] Objawia się tu w całej swej wielkości postać szafarza Sakramentu Pokuty, który prastarym zwyczajem jest nazywany spowiednikiem. [...] Jest to niewątpliwie najtrudniejsza i najbardziej delikatna, męcząca i wyczerpująca, ale też najpiękniejsza i przynosząca radość posługa kapłańska”.
(Jan Paweł II, Reconciliatio et paenitentia, 29)
Sposób i częstotliwość przystępowania wiernych do sakramentu pokuty w znacznym stopniu zależy od sposobu, w jaki jest on sprawowany przez spowiedników. Jeżeli księża nie żałują czasu na cierpliwe „siedzenie w konfesjonale”, odnoszą się do penitentów bardzo życzliwie, kompetentnie rozeznają ich problemy i jednocześnie dają im żywe świadectwo wiary w miłosierdzie Boga, wtedy — jak pokazuje doświadczenie duszpasterskie — liczni wierni chętnie i często korzystają ze spowiedzi świętej. Z drugiej jednak strony pośpiech księży w konfesjonale, ich brak delikatności, niekompetencja czy też powierzchowność duchowa sprawiają, że wielu penitentów zraża się do sakramentu pokuty. Niestety niemało jest i takich osób, które unikają konfesjonału tylko dlatego, że kiedyś poczuły się zranione przez kapłana. Lęk przed kolejnym zranieniem bywa u tych osób nieraz tak silny, że blokuje korzystanie ze spowiedzi także w okresie wielkanocnym i to czasem na całe lata.
Spowiadanie jest jedną z najpiękniejszych posług kapłana. Spowiedź bowiem daje wewnętrzny pokój i radość oraz przywraca chęć do życia ludziom głęboko nieraz udręczonych własnym grzechem. Za piękno posługi płaci się jednak wielkim wysiłkiem, a nieraz nawet i cierpieniem. Nieprzypadkowo Jan Paweł II nazywa więc sakrament pokuty również najtrudniejszą kapłańską posługą. Wymaga ona wielkiej ludzkiej mądrości, psychologicznego talentu, umiejętności prowadzenia dialogu, a nade wszystko wielkiej wiary, która sprawia, że spowiednik w konfesjonale nie zasłania sobą Pana Boga. Tej wielkiej sztuki spowiadania my, księża, musimy uczyć się dosłownie przez całe życie. Jeżeli jako spowiednicy jesteśmy choć trochę krytyczni wobec siebie, łatwo dostrzegamy wiele błędów popełnianych w konfesjonale. Czasem są to brak uważnego słuchania, niezręczne wyrażenia, powierzchowność oceny czy też brak cierpliwości. W takich momentach konieczna jest nam postawa wewnętrznej skruchy.
Nasza szczera postawa wobec błędów popełnionych w konfesjonale może sprawić, że staną się one szansą na drodze do nabywania sztuki spowiadania, na której to osobistej refleksji i modlitwie winno towarzyszyć pogłębione kierownictwo duchowe połączone z rodzajem superwizji duszpasterskiej, pozwalającej rozeznać własną postawę i zachowanie wobec penitentów. Jan Paweł II zachęca młodych księży, aby korzystali z pomocy doświadczonych starszych kapłanów. „Można — bez narażania na szwank tajemnicy spowiedzi —zwrócić się o pomoc do kapłanów lepiej przygotowanych i mających większe doświadczenie” — mówi Ojciec Święty młodym kapłanom. Bardzo pomocne w nabywaniu sztuki spowiadania bywają też wspólne spotkania duszpasterskie temu poświęcone. To dzięki szczerej wymianie można nie tylko zreflektować nasz sposób spowiadania, ale także podzielić się doświadczeniem zarówno w korzystaniu jak i w udzielaniu sakramentu pojednania. Ważną rolę w uczeniu się sztuki spowiadania odgrywa także lektura dzieł teologicznych i mistrzów konfesjonału.
Nie jest prawdą, iż — jak twierdzą niektórzy — w świecie współczesnym zanika poczucie grzechu czy też potrzeba wewnętrznego oczyszczenia, a w konsekwencji zapotrzebowanie na spowiedź. Bardzo liczne spowiedzi ludzi młodych, jakie miały miejsce w Roku Jubileuszowym 2000, w czasie trwania Międzynarodowych Dni Młodzieży i przy wielu innych okazjach ukazują wielkie zapotrzebowanie na godne i kompetentne sprawowania sakramentu pokuty. Można dziś wręcz mówić o wielkim głodzie indywidualnej spowiedzi. Kryzys spowiedzi, jaki ma miejsce w wielu wspólnotach kościelnych na Zachodzie spowodowany jest nie tyle niechęcią wiernych do spowiedzi, ile raczej wielkimi zaniedbaniami duszpasterskimi księży. Jeżeli kapłani nie mówią wiernym o sakramencie pojednania, albo też mówią w sposób lekceważący, jeżeli zaniedbują duszpasterską praktykę spowiadania, trudno się dziwić, że wierni nie przystępują do spowiedzi. Jan Paweł II w Pastores gregis wzywa biskupów i kapłanów do wielkiego rachunku sumienia, dzięki któremu mogliby sobie uświadomić zaniedbania i grzechy popełnione przeciwko sakramentowi pojednania.
W dzisiejszym świecie obserwuje się raczej inne zjawisko. Prawdziwe poczucie grzechu zostaje zastąpione neurotycznym poczuciem winy, ukrytym nieraz gdzieś w zakamarkach ludzkiej duszy, a głęboka religijna potrzeba wyznania grzechów przekształca się w ekshibicjonistyczne „spowiadanie” się w terapeutycznych grupach czy też w medialne obnażanie się przed całym światem. To publiczne odsłanianie osobistych, a nieraz i wstydliwych spraw, bywa poniżające nie tylko dla „spowiadających się” przed kamerami i mikrofonami, ale także dla medialnych odbiorców.
Kiedy objawia się nasza słabość moralna, zacisze konfesjonału staje się wielką łaską i wielką szansą, by móc na nowo odzyskać poczucie własnej godności, wewnętrzny pokój oraz radość życia. Ponieważ tylko Bóg odpuszcza grzechy, stąd też tak naprawdę możemy je powierzyć tylko Jemu. Znak sakramentalny, jakim jest spowiedź, daje nam zaś pewność wiary, że nasze grzechy naprawdę zostały odpuszczone. Spowiednik komunikuje nam to w imieniu samego Boga. Dla odzyskania spokoju sumienia spowiedź sakramentalna jest decydująca. Każde inne publiczne „spowiadanie się” z naszych słabości nie może być nigdy odruchem niedojrzałej spontaniczności, ale zawsze musi być decyzją głęboko przemyślaną, która uwzględnia nie tylko własne odczucia, ale także społeczny odbiór.
Książka Sztuka spowiadania. Poradnik dla księży zrodziła się ze współpracy kwartalnika „Życie Duchowe” z Centrum Rekolekcyjno-Formacyjnym Diecezji Tarnowskiej w Gródku nad Dunajcem. Z inicjatywy obu instytucji w dniach 18-19 listopada 2004 roku odbyło się sympozjum dla spowiedników pt. Najtrudniejsza i najpiękniejsza posługa, którego uczestnicy mieli okazję nie tylko słuchać prelekcji i dialogować o spowiedzi, ale także podzielić się osobistym doświadczeniem duszpasterskiej posługi w konfesjonale. W sympozjum wziął także udział bp Wiktor Skworc, ordynariusz tarnowski, który przewodniczył Eucharystii i wygłosił homilię na zakończenie całego spotkania.
Do tekstów zaproszonych gości biorących udział w sympozjum (J. Augustyn; A. Drożdż; M. Dziewięcki; K. Knotz; W. Depo), redaktorzy książki dołączyli teksty zamówione u autorów specjalnie dla niniejszej publikacji (K. Wons; D. Kowalczyk; W. Adamczewski; D. Jastrząb; B. Wójcik; J. Krolikowski; J. Orzeszyna; A. Derdziuk; Józef Augustyn SJ; M. Cholewa; Z. Kroplewski; B. Szpakowski; J. Prusak; W. Królikowski; H. Ciereszko; M. Blaza; S. Cynar). Do powyższych tekstów dołączono kilka dalszych artykułów uprzednio publikowanych na łamach „Życia Duchowego” (C. Squarise; R. Moloney; D. Kowalczyk; A. Derdziuk; I. Bokwa; K. Osuch). Ponadto zamieszczono w książce cztery przemówienia Jana Pawła II na temat sakramentu pojednania wygłoszone do członków Penitencjarii Apostolskiej oraz Słowo ks. bpa Wiktora Skworca, ordynariusza tarnowskiego.
Zebrany, bardzo bogaty materiał, został podzielony na pięć części. W pierwszej zamieszczono opracowania omawiające podstawowe zagadnienia teologiczne i biblijne dotyczące spowiedzi świętej. Część druga podejmuje praktyczne problemy związane ze spowiedzią, takie jak: kompetencja spowiednika, sposób prowadzenia dialogu, wyznaczanie pokuty, prawo w konfesjonale, kierownictwo duchowe oraz problemy biomedyczne. Część trzecia zawiera opracowania omawiające specyfikę spowiedzi wybranych grup i osób: dzieci, młodzieży, narzeczonych, małżonków, kleryków, sióstr zakonnych, kapłanów oraz chrześcijan tradycji wschodniej. W czwartej części autorzy omawiają zagadnienie zranień, jakie mogą wynikać z niewłaściwego traktowania penitentów ze strony spowiedników. W części piątej poruszamy zagadnienie spowiedzi generalnej. Tu też znajdzie Czytelnik propozycję codziennego rachunku sumienia, który jest najlepszym przygotowaniem do regularnej spowiedzi oraz propozycję rachunku sumienia dla dorosłych.
Do lektury tej książki zapraszam najpierw kandydatów do kapłaństwa. Teksty doświadczonych spowiedników, które publikujemy, mogą wzbudzić w alumnach głębokie pragnienie dobrego przygotowania się do odpowiedzialnego i gorliwego pełnienia tej najpiękniejszej i jednocześnie najtrudniejszej posługi. Każdy alumn, który chce być dobrym księdzem, winien nosić w sobie głębokie pragnienie stawania się dobrym spowiednikiem. Aby było to możliwe, musi najpierw sam gorliwie korzystać z sakramentu pokuty. Tylko alumn, a potem ksiądz, będący dobrym penitentem, może stawać się dobrym spowiednikiem.
Książkę tę pragnę polecić także kapłanom. Może ona być dla nich inspiracją w osiąganiu trudnej sztuki spowiadania. Wiele artykułów może stać się także punktem wyjścia do osobistego rachunku sumienia z dotychczasowego pełnienia posługi spowiednika. Lektura książki może też uświadomić pokusę rutyny, jaka grozi księżom sprawującym sakrament pokuty. Ksiądz w konfesjonale nigdy nie może stawać się „zawodowcem” czy „specjalistą”. Winien raczej stawać się pokornym i przejrzystym sługą, skruszonym grzesznikiem, który doświadczywszy sam nieskończonego miłosierdzia Bożego, pragnie ukazywać innym Boga jako źródło przebaczenia i pojednania. Ani księża, ani też klerycy nie powinni jednak odczytywać całego bogactwa proponowanych treści niniejszej publikacji jako „spisu” dobrych cech i umiejętności spowiednika, gdyż nie taka była intencja Autorów. Książkę należałoby raczej traktować jako próbę wieloaspektowego ujęcia sakramentu pojednania pomocną w nabywaniu sztuki spowiadania.
Wreszcie do lektury książki zapraszam także wiernych świeckich. Książka nie zawiera bowiem jakiejś tajemnej wiedzy przekazywanej w sekrecie, lecz powszechnie dostępne treści dotyczące sakramentu pojednania. Pogłębiona refleksja nad tym sakramentem może pomóc świeckim penitentom lepiej rozumieć jego istotę oraz rolę spowiednika. Pewne nieporozumienia w konfesjonale wynikają nie tylko z braku właściwej postawy spowiednika wobec penitenta, ale także z niewłaściwych oczekiwań i postaw, jakie penitenci miewają wobec księży zasiadających w konfesjonale.
Na zakończenie niniejszego wprowadzenia niech mi będzie wolno podziękować, w imieniu własnym i ks. Stanisława Cyrana z Centrum Rekolekcyjno-Formacyjnego w Gródku nad Dunajcem, z którym wspólnie przygotowywaliśmy sympozjum oraz niniejszą publikację, ks. bp. Wiktorowi za wsparcie podjętej przez nas inicjatywy, udział w sympozjum oraz Słowo do niniejszej publikacji. Dziękujemy serdecznie także naszym Autorom, którzy przyjęli nasze zaproszenie do udziału w sympozjum czy też napisania artykułu do niniejszej publikacji. Niech wspólny trud przyczyni się do tego, by posługa sakramentu pojednania stawała się — zarówno dla kapłanów jak i dla penitentów — objawianiem się miłosierdzia Boga oraz piękną służbą człowiekowi.
Józef Augustyn SJ
Kraków, 14 sierpnia 2005 roku,
w Wigilię Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
opr. aw/aw