Apokaliptyka to literatura dotycząca tego, co ma się wydarzyć w czasach ostatecznych. Dziś tego typu zagadnieniami zajmują się dzieła o charakterze fantastycznym czy katastroficznym. W Piśmie Świętym najbardziej znanym dziełem o charakterze apokaliptycznym jest Apokalipsa św. Jana. To ostatnia księga Nowego Testamentu. Także Stary Testament posiada teksty apokaliptyczne. Jednym z takich tekstów są rozdziały 7-12 Księgi Daniela, czytanej w naszych kościołach w ostatnich dniach starego roku kościelnego.
Fragment przeznaczony na przedostatni dzień starego roku liturgicznego składa się w dwóch części. Pierwsza z nich jest przerażająca i zawiera opis czworga przerażających istot, które symbolizują kolejne fazy pogańskich królestw wrogich Bogu i Jego ludowi. Wskazują na realne struktury zła istniejące w świecie, zarówno w czasach, gdy powstawała Księga Daniela, jak i we wszystkich okresach ludzkości, także współczesnych. Dziś cztery bestie wskazują na wszystkie te siły, które chcą zniszczyć Kościół, wartości chrześcijańskie oraz te przestrzenie kultury, które negują godność człowieka jako stworzenia Bożego. Jednym z przejawów istnienia współczesnych struktur zła są wszelkie dziania prowadzące do zabijania życia dzieci nienarodzonych, do pozbawiania życia ludzi chorych poprzez eutanazję oraz niszczenia płciowości ludzi młodych przez zabiegi próbujące zmienić płeć. Innym z przejawów działania struktur zła jest przekonywanie, że współczesna technologia, cybernetyka i robotyka dadzą ludzkości wszelkie szczęście i że z tego powodu należy dążyć do wyrugowania religii, szczególnie religii chrześcijańskiej, jako reliktu opóźniającego postęp.
Druga część czytania ma zupełnie inny charakter: koncentruje się na Bogu. Składa się z dwóch mniejszych segmentów. Pierwszy przybliża prawdę o świętości Boga i Jego władzy, w tym władzy sądowniczej. „Patrzyłem, aż postawiono trony, a Przedwieczny zajął miejsce. Szata Jego była biała jak śnieg, a włosy na Jego głowie jakby z czystej wełny. Tron Jego był z ognistych płomieni, jego koła z płonącego ognia. Strumień ognia się rozlewał i wypływał od Niego. Tysiąc tysięcy służyło Mu, a dziesięć tysięcy razy dziesięć tysięcy stało przed Nim. Sąd zasiadł i otwarto księgi”. Tekst ten wskazuje na ostateczne zwycięstwo Boga nad złem, przy czym działanie zła będzie w świecie dopuszczone do określonego czasu: „Z powodu hałasu wielkich słów, jakie wypowiadał róg, patrzyłem, aż oto zabito bestię; ciało jej uległo zniszczeniu i wydano je na spalenie. Także innym bestiom odebrano władzę, ale ustalono okres trwania ich życia do czasu oznaczonego”. Mamy tu zatem przynajmniej częściowe wyjaśnienie, dlaczego siły zła są w świecie ciągle obecne.
Drugi segment drugiej części zapowiada przyjście Mesjasza: „Patrzyłem w nocnych widzeniach: a oto na obłokach nieba przybywa jakby Syn Człowieczy. Podchodzi do Przedwiecznego i wprowadzają Go przed Niego. Powierzono Mu panowanie, chwałę i władzę królewską, a służyły Mu wszystkie narody, ludy i języki. Panowanie Jego jest wiecznym panowaniem, które nie przeminie, a Jego królestwo nie ulegnie zagładzie”. Jezus często nazywał siebie Synem Człowieczym. W czasie przesłuchania przed Sanhedrynem wprost do siebie odniósł właśnie te słowa z Księgi Daniela, co zostało uznane przez przesłuchujących jako najwyższy rodzaj bluźnierstwa. Na podstawie słów z Księgi Daniela można wiele powiedzieć o Mesjaszu. Z jednej strony znajduje się On blisko Przedwiecznego, a z drugiej jest „jakby Synem Człowieczym”. To zapowiedź dwóch natur Mesjasza: boskiej i ludzkiej, zapowiedź, która spełniła się w osobie Jezusa. W świetle proroctwa Daniela Mesjasz otrzyma władzę nad całym światem i Jego królestwo będzie wieczne.
W obecnych czasach, w których wielu ludzi odrzuca przesłanie biblijne i tworzy własną apokaliptykę, czy to fantastyczną czy katastroficzną, warto stale pokazywać potęgę, ale i piękno królestwa zakładanego przez Jezusa. Jeśli atrakcyjnie przedstawi się to Chrystusowe królestwo, to wizja ta na pewno zachwyci współczesnego młodego człowieka, który w grach komputerowych, twórczości fantastycznej oraz możliwościach nowych technologii szuka zapewnienia sobie szczęścia i nieśmiertelności.
Ze względów bezpieczeństwa, kiedy korzystasz z możliwości napisania komentarza lub dodania intencji, w logach systemowych zapisuje się Twoje IP. Mają do niego dostęp wyłącznie uprawnieni administratorzy systemu. Administratorem Twoich danych jest Instytut Gość Media, z siedzibą w Katowicach 40-042, ul. Wita Stwosza 11. Szanujemy Twoje dane i chronimy je. Szczegółowe informacje na ten temat oraz i prawa, jakie Ci przysługują, opisaliśmy w Polityce prywatności.