W Wielki Czwartek '91 księża dziekani otrzymali dla wszystkich parafii kwestionariusz w sprawie rekolekcji wielkopostnych dzieci i młodzieży. Na 432 parafie odpowiedziało 425. Te odpowiedzi stanowią materiał źródłowy niniejszego opracowania.
1. W jakim terminie odbywały się rekolekcje dzieci i młodzieży, czy równocześnie
Z kwestionariuszy, w których podane zostały konkretne daty wynika, że przeważały następujące terminy:
- początek Wielkiego Postu - 29 parafii,
- inne tygodnie Wielkiego Postu - 133 parafie,
- pierwsze dni Wielkiego Tygodnia - 179 parafii.
Nie zawsze pokrywały się terminy rekolekcji dzieci i młodzieży. W wielkich miastach rekolekcje młodzieżowe zasadniczo odbywały się w jednym terminie.
2. Czy rekolekcje dzieci i młodzieży były organizowane szkołami, czy parafiami
W 2/3 parafii rekolekcje odbywały się szkołami. Trzeba zaznaczyć, że w mniejszych parafiach pojęcie "szkołami" pokrywa się z pojęciem "parafiami" (jedna szkoła na terenie parafii).
Część parafii, z których młodzież brała udział w rekolekcjach organizowanych szkołami poza parafią, zorganizowała dodatkowe rekolekcje lub jedną czy drugą naukę stanową. Frekwencja na dodatkowych spotkaniach była na ogół mała (poniżej 50%).
3. Na jakie grupy wiekowe podzielono dzieci?
bez podziału od I-VIII - 132 parafie,
dwie grupy: I-IV i V-VIII- 139 parafii,
trzy grupy: I-III; 1V-VI; VII-VIII - 35 parafii,
pięć grup i więcej - przeszło 10 parafii.
Dla dzieci przygotowujących się do I Komunii św. zasadniczo nie było osobnych grup rekolekcyjnych. Uczestniczyły w rekolekcjach z innymi dziećmi.
4. Jak przebiegała współpraca ze szkołą - pomoc nauczycieli?
- nauczyciele byli nieobecni - 52 parafie,
- pomoc znikoma (słaba) - 83 parafie,
- pomoc znacząca - 233 parafie.
W ankietach często zaznaczano, że inny był udział nauczycieli ze szkół podstawowych, inny ze szkół średnich.
5. Jak układała się współpraca duchowieństwa?
Współpraca duchowieństwa okazała się w przeważającej większości zadowalająca. W części parafii duszpasterze byli samowystarczalni.
6. Jaka była frekwencja dzieci i młodzieży (procentowo)?
dzieci:
- 95-100% - 272 parafie,
- ok. 90% - 62 parafie,
- poniżej 90% - 24 parafie.
młodzież:
- 90-100% - 115 parafii,
- 60-80% - 83 parafie,
- poniżej 50% - 15 parafii.
7. Ogólna ocena (pozytywy i negatywy)
W pozytywach najczęściej podkreślano:
- duży udział dzieci i młodzieży w rekolekcjach; "takiej ilości jeszcze nie widziano". Dla pewnej grupy dzieci i młodzieży były to pierwsze rekolekcje od dłuższego czasu,
- pora przedpołudniowa i zwolnienie z zajęć szkolnych wpływały korzystnie na dobrą atmosferę, głębsze przeżycie rekolekcji i większe zaangażowanie,
- dobra współpraca z nauczycielami. Widoczne powiązania wysiłków szkoły i Kościoła. W wielu przypadkach nauczyciele współtworzyli program rekolekcji,
- zasadność rekolekcji w ramach parafii dla zacieśnienia z nią więzów przez dzieci i młodzież.
- wśród negatywów zauważono między innymi:
- brak dyscypliny z powodu licznych grup rekolekcyjnych tak wśród dzieci, jak i młodzieży,
- osłabianie więzów parafii przez rekolekcje szkolne poza parafią,
- słaba współpraca z nauczycielami, którzy potraktowali czas rekolekcji jako dodatkowe dni wolne,
- stosunkowo małe zainteresowanie rodziców dzieci szkolnych rekolekcjami,
- w parafiach osiedlowych były sygnały, że w przypadku rekolekcji w pierwszych dniach Wielkiego Tygodnia, niektórzy rodzice potraktowali ten czas jako dni wolne i zabierając swoje dzieci wyjechali w rodzinne strony jeszcze przed Niedzielą Palmową. Podobnie zachowała się młodzież z internatów,
- młodzież szkół zawodowych nie była zwalniana z praktyk,
- brak jednolitych terminów rekolekcji w odniesieniu do parafii czy diecezji ościennych,
- tu i ówdzie skargi na słaby poziom rekolekcjonistów.
8. Sugestie na przyszłość:
parafie, w których rekolekcje się udały, wołają o podtrzymanie takiej formy rekolekcji,
koniecznie podzielić uczestników rekolekcji na grupy wiekowe.
Uwaga ta dotyczy tak dzieci jak i młodzieży (wśród młodzieży uwzględnić nawet rodzaj szkoły),
wielu proboszczów sugerowało organizowanie rekolekcji w ramach parafii, aby zacieśnić więź z parafią (były też głosy zupełnie odmienne),
rozwinięcie pomocy nauczycieli i ich większe zaktywizowanie w czasie przygotowania i prowadzenie rekolekcji,
nagląca potrzeba szukania nowych form i metod rekolekcyjnych (tradycyjne się przeżywają): wzbogacenie programu rekolekcji o zajęcia w małych grupach, maksymalne zaktywizowanie dzieci, zwiększenie wysiłku organizacyjnego.
propozycje:
- w każdym dniu dwa spotkania:
w szkole (poranne) - film, konkursy, koncerty...
w kościele (po południu) - Msza św., konferencja, spowiedź,
- trzy dni - różne zajęcia:
w szkole,
w terenie, np. pielgrzymka,
w kościele.
- prowadzi nie tylko jeden kapłan, ale cały zespół ludzi do tego przygotowanych. Urozmaicić program: nauki, śpiewy, program audiowizualny, filmy, konkursy...
- zorganizowanie zespołu ewangelizacyjnego do pomocy księdzu (klerycy - dobry czas do budzenia powołań lub świeccy animatorzy),
- rozbieżność sugestii co do terminu rekolekcji (były propozycje rekolekcji w dowolnym terminie w ciągu roku szkolnego),
- przy spowiedzi dzieci i młodzieży zorganizować odpowiednią liczbę spowiedników,
- w czasie rekolekcji dzieci i młodzieży przewidzieć przynajmniej jedną naukę dla nauczycieli i spotkanie z nimi przy stole,
- w środowiskach, w których występują mieszane grupy wyznaniowe, zadbać o jednakowe terminy rekolekcji.
Katowice, dnia 29 kwietnia 1991 r.
opracował:
ks. Marek Szkudło
diecezjalny wizytator
Zobacz też szerszy artykuł ks. Marcelego Cogiela na ten sam temat.