Tabela świąt ruchomych w roku liturgicznym
Tabela świąt ruchomych oraz rozkład cyklów niedzielnych i powszednich |
||||||||
Rok Pański | Cykl niedzielny2 | Cykl powszedni2 | Popielec4 | Wielkanoc | Wniebowstąpienie5 | Zesłanie Ducha Świętego | Ciała i Krwi Pańskiej | 1. niedziela Adwentu |
1999 | A | I | 17 II | 4 IV | 13 V | 23 V | 3 VI | 28 XI |
2000 | B | II | 8 III | 23 IV | 1 VI | 11 VI | 22 VI | 3 XII |
2001 | C | I | 28 II | 15 IV | 24 V | 31V | 14 VI | 2 XII |
2002 | A | II | 13 II | 31 III | 9 V | 19 V | 30 V | 1 XII |
2003 | B | I | 5 III | 20 IV | 29 V | 8 VI | 19 VI | 30 XI |
2004 | C | II | 25 II | 11 IV | 20 V +3 | 30 V | 10 VI | 28 XI |
2005 | A | I | 9 II | 27 III | 5 V +3 | 15 V | 26 V | 27 XI |
2006 | B | II | 1 III | 16 IV | 25 V +3 | 4 VI | 15 VI | 3 XII |
2007 | C | I | 21 II | 8 IV | 17 V +3 | 27 V | 7 VI | 2 XII |
2008 | A | II | 6 II | 23 III | 1 V +3 | 11 V | 22 V | 30 XI |
2009 | B | I | 25 II | 12 IV | 21 V +3 | 31 V | 11 VI | 29 XI |
2010 | C | II | 17 II | 4 IV | 13 V +3 | 23 V | 3 VI | 28 XI |
2011 | A | I | 9 III | 24 IV | 2 VI +3 | 12 VI | 23 VI | 27 XI |
2012 | B | II | 22 II | 8 IV | 17 V +3 | 27 V | 7 VI | 2 XII |
2013 | C | I | 13 II | 31 III | 9 V +3 | 19 V | 30 V | 1 XII |
2014 | A | II | 5 III | 20 IV | 29 V +3 | 8 VI | 19 VI | 30 XI |
2015 | B | I | 18 II | 5 IV | 14 V +3 | 24 V | 4 VI | 29 XI |
2016 | C | II | 10 II | 27 III | 5 V +3 | 15 V | 26 V | 27 XI |
2017 | A | I | 1 III | 16 IV | 25 V +3 | 4 VI | 15 VI | 3 XII |
2018 | B | II | 14 II | 1 IV | 10 V +3 | 20 V | 31 V | 2 XII |
2019 | C | I | 6 III | 21 IV | 30 V +3 | 9 VI | 20 VI | 1 XII |
2020 | A | II | 26 II | 12 IV | 21 V +3 | 31 V | 11 VI | 29 XI |
2021 | B | I | 17 II | 4 IV | 13 V +3 | 23 V | 3 VI | 28 XI |
2022 | C | II | 2 III | 17 IV | 26 V +3 | 5 VI | 16 VI | 27 XI |
2023 | A | I | 22 II | 9 IV | 18 V +3 | 28 V | 8 VI | 3 XII |
2024 | B | II | 14 II | 31 III | 9 V +3 | 19 V | 30 V | 1 XII |
2025 | C | I | 5 III | 20 IV | 29 V +3 | 8 VI | 19 VI | 30 XI |
2026 | A | II | 18 II | 5 IV | 14 V +3 | 24 V | 4 VI | 29 XI |
2027 | B | I | 10 II | 28 III | 6 V +3 | 16 V | 27 V | 28 XI |
2028 | C | II | 1 III | 16 IV | 25 V +3 | 4 VI | 15 VI | 3 XII |
2029 | A | I | 14 II | 1 IV | 10 V +3 | 20 V | 31 V | 2 XII |
2030 | B | II | 6 III | 21 IV | 30 V +3 | 9 VI | 20 VI | 1 XII |
2031 | C | I | 26 II | 13 IV | 22 V +3 | 1 VI | 12 VI | 30 XI |
2032 | A | II | 11 II | 28 III | 6 V +3 | 16 V | 27 V | 28 XI |
2033 | B | I | 2 III | 17 IV | 26 V +3 | 5 VI | 16 VI | 27 XI |
2034 | C | II | 22 II | 9 IV | 18 V +3 | 28 V | 8 VI | 3 XII |
2035 | A | I | 7 II | 25 III | 3 V +3 | 13 V | 24 V | 2 XII |
Pierwszym i najstarszym dniem świątecznym w Kościele jest niedziela. „Zgodnie z tradycją apostolską, która rozpoczęła się w dniu zmartwychwstania Chrystusa, Kościół celebruje misterium paschalne każdego ósmego dnia, który słusznie nazywany jest dniem Pańskim albo niedzielą. W tym bowiem dniu wierni powinni się gromadzić, aby słuchając Bożego słowa i uczestnicząc w Eucharystii, wspominać mękę, zmartwychwstanie i uwielbienie Pana Jezusa oraz składać dziękczynienie Bogu, który "przez powstanie z martwych Jezusa Chrystusa na nowo zrodził ich do żywej nadziei" (1P 1,3). Niedziela jest zatem pierwotnym dniem świątecznym..." (KL 106). Z niedzieli wyrósł, wywodzi się cały rok liturgiczny. Niedziela nadal pozostała jego „podstawą i rdzeniem". Rok liturgiczny, inaczej zwany również rokiem kościelnym, posiada dwa cykle świąteczne: związane z Bożym Narodzeniem i Wielkanocą.
Cykl Paschalny — Wielkanocny
Najstarszą i początkowo jedyną uroczystością doroczną w Kościele była Wielkanoc, Paschalne Misterium Chrystusa. Korzeniami swymi sięga ona Paschy Starego Testamentu. Była ona dla narodu izraelskiego pamiątką wyzwolenia z niewoli egipskiej, wielkiego dzieła zbawczego, dokonanego przez Boga. Treścią chrześcijańskiej Paschy, po polsku zwanej Wielkanocą, jest nowe, o wiele większe wyzwolenie, którego dokonał Chrystus dla całej ludzkości przez swoją śmierć i zmartwychwstanie. „Chrystus bowiem został złożony w ofierze jako nasza Pascha" — pisze św. Paweł do chrześcijan w Koryncie (1 Kor 5,7). Ilekroć wspólnota wiernych wspomina w czasie Eucharystycznej Ofiary Mszy św. śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa, tylekroć obchodzi Paschę. Czyni to przede wszystkim w pierwszym dniu każdego tygodnia, który jest „dniem Pańskim. "Każdego tygodnia Kościół obchodzi pamiątkę zmartwychwstania Pańskiego w dniu, który nazwał Pańskim, a raz do roku zmartwychwstanie razem z Jego błogosławioną męką czci w nawiększą uroczystość Paschy." (KL 102). Święte Triduum Paschalne, tzn. Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wielka Sobota, stanowi centrum i szczyt roku liturgicznego. A każda niedziela jest pewnego rodzaju małą Wielkanocą.
Z wielkanocną uroczystością śmierci i zmartwychwstania Jezusa związane jest wspomnienie Jego wniebowstąpienia i zesłania Ducha Świętego. Stąd też bardzo wcześnie obchodzono uroczystość Wniebowstąpienia i Zesłania Ducha Świętego jako uroczystości należące do Paschy. Od Niedzieli Wielkanocnej aż do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego włącznie, tzn. okres 50 dni, Kościół święci w radości i weselu jako jeden uroczysty dzień, owszem jako„wielką niedzielę". Ten święty czas 50 dni paschalnych kończy się uroczystością Zielonych Świąt (stąd jej nazwa Pięćdziesiątnicy). Do Wielkanocy Kościół przygotowuje się w Wielkim Poście, rozpoczynającym się 6 tygodni przed Wielkanocą. Ma on podwójny charakter: „Przez przypomnienie chrztu lub też przygotowanie do niego oraz przez pokutę ma on usposabiać wiernych, gorliwiej oddających się słuchaniu słowa Bożego i modlitwie, do obchodzenia paschalnego misterium" (KL 109). Cykl wielkanocny trwa zatem od Środy Popielcowej aż do Niedzieli Zesłania Ducha Świętego. Sama Wielkanoc nie ma stałego dnia. Według zwyczaju Kościoła zachodniego przypada ona na niedzielę po pierwszej wiosennej pełni księżyca.
Cykl Bożonarodzeniowy
Obok Wielkanocy Kościół obchodzi Boże Narodzenie jako drugą wielką uroczystość, pamiątkę wcielenia Jezusa, który narodził s z Maryi Panny. Oddajemy Mu cześć jako prawdziwemu człowiekowi i Synowi Bożemu. Boże Narodzenie poprzedzone jest okresem Adwentu, a uroczystość Objawienia Pańskiego (Epifania) kończy ten drugi cykl roku liturgicznego — cykl bożonarodzeniowy. Adwent i Epifania rozszerzają i pogłębiają tajemnicę wcielenia i narodzenia Jezusa. Pierwotnie „adwent" i „epifania" oznaczały nadejście króla, władcy, jego uroczysty wjazd, przybycie do jakiegoś miasta, zapowiadały radość i szczęście. W okresie Bożego Narodzenia obchodzimy przyjście Chrystusa Pana w ubóstwie i słabości, tzn. tajemnicę Jego ludzkiego narodzenia. Adwent natomiast, podobnie jak epifania, zapowiada i przypomina nam, że Jezus Chrystus przyjdzie na świat powtórnie, ale tym razem w mocy i chwale. Na to Jego przyjście oczekujemy pełni nadziei.
Oba wyżej omówione cykle świąteczne z przypadającymi pomiędzy nimi niedzielami w ciągu roku, tzw. niedzielami zielonymi, składają się na rok liturgiczny, rok kościelny. Właściwą jego treścią, jak zresztą całej historii świata, jest sam Chrystus: zmartwychwstały Pan, który w swoim Kościele i razem z nim idzie poprzez tysiąclecia. Celem roku kościelnego, wszystkich uroczystości i świąt liturgicznych jest między innymi lepsze poznanie Chrystusa, głębsze zrozumienie prawdy o Jego zmartwychwstaniu i mocy Jego miłości, gruntowniejsze przygotowanie się na Jego przyjście przy końcu świata.
Powyższy tekst jest adaptacją fragmentu Wprowadzenia do Mszału (red. ks. Tadeusz Loska SJ), wyd. Księgarnia św. Jacka 1993 i 1999 (wykorzystano za zgodą Autora), jednakże cytaty z Konstytucji o Liturgii uzgodniliśmy z jej najnowszym wydaniem - Pallotinum 2002. Odnośnie Triduum Paschalnego warto uściślić, iż należy do niego także Wigilia Paschalna, czyli noc łącząca Wielką Sobotę z Niedzielą Zmartwychwstania - jest to punkt kulminacyjny całego Triduum.
Zobacz także :
Na stronach Komisji znajdziesz m.in.: