Nauka wiary i życia chrześcijańskiego
ISBN: 83-7318-331-0
wyd.: WAM 2006
| Spis treści | ||
| Wstęp | 5 | |
| Dlaczego wierzący kocha Kościół święty? | 7 | |
| Zachowanie związku między Kościołem a Pismem świętym | 12 | |
| Kościół święty a twoje życie | 19 | |
| Rok Liturgiczny w życiu religijnym | 23 | |
| Postawa ofiary znakiem miłości | 28 | |
| Chrześcijaństwo wobec niewolnictwa | 32 | |
| Formy duchowego oddziaływania jezuitów | 38 | |
| Dlaczego złościsz się na dar Bożego Objawienia? | 45 | |
| Kobieta i jej rola w Piśmie św. i w Kościele | 50 | |
| Istota i sens życia zakonnego w Kościele świętym | 57 | |
| Skąd wziął się celibat? | 63 | |
| Wkład ludzi Kościoła w naszą kulturę narodową | 68 | |
| Czy Kościół jest nam potrzebny? | 74 | |
| Usuwanie cierpienia zadaniem chrześcijanina | 80 | |
| Sens i znaczenie przysięgi małżeńskiej | 86 | |
| Postawa katolika wobec władzy Kościoła | 92 | |
| Wdowieństwo w Nowym Testamencie i w życiu Kościoła | 97 | |
| Katolik wobec rozwodu | 101 | |
| Dlaczego zbiera się pieniądze podczas Mszy świętej? | 107 | |
| Unici — Kościół greckokatolicki | 113 | |
| Troska o kulturę — drogą ku chrześcijaństwu | 119 | |
| Dlaczego człowiek składa śluby? | 123 | |
| Rozwód cywilny i co dalej? | 129 | |
| Jak rozumieć przykazanie: „Miłuj bliźniego swego jak siebie samego”? | 136 | |
| Dlaczego we Mszy świętej odmawiamy Credo? | 142 | |
| Chrześcijaństwo a reinkarnacja | 148 | |
| Dlaczego słowo „dogmat” budzi w nas opór? | 155 | |
| Kiedy i w jakich sprawach papież jest nieomylny? | 161 | |
| Istota i duchowość prawosławia | 168 | |
| Proces odchodzenia od Kościoła | 176 | |
| Co oznacza posłuszeństwo w Kościele? | 183 | |
| Żebranie według myśli Kościoła | 190 | |
| Ekumenizm zadaniem ludzi Kościoła | 196 | |
| Deklaracja soborowa o wolności religijnej | 203 | |
| Kim są Ojcowie Kościoła? | 211 | |
| Sens ludzkiej pracy | 215 | |
| Trzy dobre uczynki: jałmużna, modlitwa i post | 222 | |
| Deklaracja soborowa o wychowaniu chrześcijańskim | 228 | |
| Kościół wobec wiernych | 235 | |
| Świeccy i ich zadania w parafii | 241 | |
| Bóg obdarza człowieka swoim prawem | 247 | |
| Skąd bierze się postawa nieangażowania w życie Kościoła? | 253 | |
| Konieczność rachunku sumienia z polskiej religijności | 259 | |
| Czego nie da się pogodzić z Kościołem Powszechnym? | 265 | |
| Czy skąpstwo jest winą? | 271 | |
| Kiedy obowiązuje uczestniczenie we Mszy świętej? | 276 | |
| Co to jest depozyt wiary? | 283 | |
| Powszechne prawo gościnności Bożym nakazem | 288 | |
| Czy człowiek, który uważa się za rozumnego, może wierzyć w zabobony? | 294 | |
| Święty Ignacy patronem matek — woda św. Ignacego | 301 | |
| Odpowiedzialność wierzącego za misje | 307 | |
| Jak Kościół rozumie Tradycję Świętą? | 314 | |
| Służba dobrą powinnością człowieka | 320 | |
| Ubóstwo w Kościele z potrzeby serca | 327 | |
| Dlaczego pojednanie Kościoła katolickiego z prawosławiem jest tak ważne? | 334 | |
| Fanatyzm i nacjonalizm wrogiem wiary | 341 | |
| Kościół jako miejsce modlitwy | 347 | |
| Specyfika polskich nabożeństw | 352 | |
| Wielki Post w życiu Kościoła | 358 | |
| Księgi liturgiczne Kościoła | 364 | |
| Chrześcijanin wobec znaków czasu | 370 | |
| Obowiązki człowieka wobec rodziny | 377 | |
| Skąd wielość obrządków Mszy św. w Kościele? | 383 | |
| Drogi uzdrowienia naszego ducha | 390 | |
| Ludobójcze wojny w Starym Testamencie | 396 | |
| Ojciec Jan Beyzym SJ — posługacz trędowatych | 400 | |
| Piąte: „Nie zabijaj” | 406 | |
| Siódme: „Nie kradnij” | 412 | |
| Dlaczego Bóg jest nieobecny w życiu wielu katolików? | 417 | |
| Czym są w istocie przykazania kościelne? | 422 | |
| Czy Sobór Watykański II był darem? | 428 | |
| Różne znaczenia słowa „Amen” | 435 | |
| Jak ślubowałeś, to dotrzymaj słowa | 439 | |
| Panem jest Jezus (Rz 10, 9) | 443 | |
| Bibliografia | 447 | |
Człowiek, któremu brakuje pokory i wiary, nie rozumie Kościoła świętego będącego tajemnicą, darem Boga dla człowieka. Bóg bowiem zechciał zbawiać ludzi we wspólnocie Kościoła i przez Kościół. Bez wiary nie pojmie się, że w tym Chrystusowym Organizmie jest element Bosko — ludzki. Jest obecny najświętszy Bóg i grzeszny człowiek.
W rekolekcjach ignacjańskich, które kiedyś prowadziłem, uczestniczyła niewierząca nauczycielka. Wtedy dopiero poznała najprostsze znaki wiary: krzyż, adorację, cichą rozmową i uczyła się wsłuchiwania się w swój świat wewnętrzny. Każdego dnia po zakończeniu rekolekcyjnej modlitwy, zdawała relacje z tego, co się działo w jej sercu. Ostatnią wypowiedź przekazała innemu księdzu w kancelarii parafialnej: „Nie wiedziałam, że Kościół jest taki piękny”. Tak, jest piękny, bo niesie ducha, świętość i pokój serca. Przez niego Bóg przekazuje ludziom swoją świętość.
Kościół jest gorejącym światłem w egipskich ciemnościach naszego pielgrzymowania. Duchowa ciemność bez Bożej pomocy jest nieprzekraczalna. Nikt z ludzi nie zdoła w niej zapalić światła i pokazać drogi. Bóg pierwszy wkroczył w historię świata, rozjaśniając ją Sobą: „Ja jestem światłością świata — mówi Jezus — Kto idzie za Mną, nie będzie chodził w ciemności, ale będzie miał światłość życia” (J 8, 12). Od Jezusa zapala się światło w naszych sercach. Trzeba je przekazywać innym ludziom jak pochodnię. To Boża prawda i mądrość. Przebaczenie win człowiekowi, radość z powrotu do Boga, przekazywanie Bożego światła to zadanie naszego życia.
Mam nadzieję, że pozycja „Kościół światłem świata” przybliży czytelnikowi te prawdy. Praca nie była łatwa, ponieważ teksty spisywane także z taśm wymagały znacznego wysiłku, ale ufam, że wspólny trud wielu Osób przyniesie pożądane owoce. Dziękuję wszystkim, którzy poświęcali swój czas i serce. Najpierw Pani Redaktor Danucie Dziedzic i Jej Mężowi, Wojciechowi. Dziękuję za wielki wkład Pani Beacie Bandrów. Szczególne słowa wdzięczności za pomoc należą się Księdzu Stanisławowi Kiełbowi SJ. Chcę podziękować także Paniom: Julii Lach, Teresie Kwiatkowskiej, Alinie Tarnawskiej oraz innym, którzy chętnie pomagali przy redagowaniu książki. Niech dobry Bóg wynagrodzi po swojemu.
Ks. Kazimierz Kucharski SJ
opr. aw/aw