Niewątpliwie brak słuchu jest nie tylko poważnym problemem w codziennym życiu, ale – jak o tym mówią osoby niesłyszące – stanowi trudną do pokonania przeszkodę, która odgradza od relacji z innymi. Ktoś powiedział trafnie, że ślepota oddziela od rzeczy, natomiast głuchota oddziela od ludzi. Kto nie słyszy od urodzenia lub wczesnego dzieciństwa, ten jedynie z wielką trudnością potrafi posiąść zdolność mowy. Wielu informacji, które słyszący przyswajają spontanicznie i wręcz nieświadomie przez kontakt z innymi, osoby niesłyszące muszą się dopiero mozolnie nauczyć. Przywrócenie zdolności słyszenia jest dla każdego głuchoniemego jak otwarcie drzwi do ludzkiej społeczności. I zapewne tak też było w przypadku człowieka uzdrowionego przez Jezusa.
Ta Markowa opowieść ma jednak niewątpliwie także drugie, duchowe znaczenie. Bo niezdolność duchowego słyszenia może nieść jeszcze poważniejsze skutki. Ktoś, kto długi czas, albo wręcz od dzieciństwa, przebywa w środowisku wrogim Bogu lub obojętnym na Niego, może duchowo ogłuchnąć. Nie słyszy po prostu Bożego głosu, nawet jeżeli od czasu do czasu słyszy treść Ewangelii. Jego umysł działa jak filtr, zatrzymujący przesłanie dotyczące zbawienia, a przepuszczający jedynie pozbawioną znaczenia kaskadę biblijnych słów i zdań. Ktoś taki jest nie tylko głuchy na Ewangelię, ale nie ma też na temat Boga nic do powiedzenia. I dlatego nie ma też Bogu nic do powiedzenia. Duchowa głuchota czyni człowieka duchowo niemym.
Tym, co z jednej strony wydaje się nam dziwne w tej opowieści, są gesty Jezusa wobec chorego. Z drugiej jednak strony właśnie ten szczegół jest niezwykle ujmujący: Jezus dotyka stojącego przed Nim człowieka. Słowo, które przywraca mu zdolność słyszenia i mowy jest poprzedzone wezwaniem „Effatha” – Otwórz się! To samo wezwanie Jezus wypowiada nad każdym duchowo głuchoniemym: Otwórz się na Boże działanie! Jezus dotyka Cię, by przywrócić Ci duchowy wzrok i zdolność mówienia o Nim w kontaktach z innymi i do Niego w modlitwie, a wraz z tymi duchowymi władzami – przywraca Ci pełnię człowieczeństwa.