Przedmowa i spis treści
ISBN: 978-83-7580-001-2
wyd.: Wydawnictwo SALWATOR 2008
Spis treści | |
Przedmowa | |
Wstęp | |
Wyjaśnienie pojęć | |
Część I | |
1. Obraz w świecie grecko-rzymskim | |
2. Sprzeciw Starego Testamentu wobec obrazów | |
3. Nowy Testament wobec obrazów | |
Część II | |
1. Sztuka sakralna w Kościele starożytnym | |
A. Pierwsi chrześcijanie wobec sztuki | |
B. Sztuka chrześcijańska doby katakumb | |
C. Sztuka doby konstantyńskiej | |
2. Burzliwe dzieje idei ikony | |
A. Pierwsze starcia intelektualne | |
B. Dalszy rozwój idei świętego obrazu - ikony | |
C. Synod Trullański (692) o obrazach | |
3. Wstrząs obrazoburczy - ikonoklazm | |
A. Geneza ikonoklazmu | |
B. Koleje ruchu ikonoklastycznego | |
C. Doktrynalne podstawy ikonoklazmu | |
a. Sprzeciw wobec rzekomego bałwochwalstwa | |
Nadużycia w kulcie obrazów | |
Starotestamentalny zakaz obrazów | |
Rozziew materii i ducha | |
Postulat imago consubstantialis | |
Podejście orygenesowskie | |
b. Chrystologiczne podstawy ikonoklazmu | |
Chrystologia synodu w Hieria | |
4. Odpowiedź ortodoksji na ikonoklazm | |
A. Myśl patrystyczna wobec wywodów ikonoklazmu | |
B. Odpowiedź soborowa udzielona ikonoklastom | |
C. Zmienne losy recepcji Nicei II | |
Część III | |
1. Patrystyczna teologia ikony w opracowaniu Teodora Studyty | |
2. Teologia ikony we współczesnej myśli prawosławnej | |
A. Teologia ikony w chrystologicznym ujęciu Léonida Ouspensky'ego | |
B. Pneumatologiczno-sakramentalna koncepcja ikony według P. Evdokimova | |
C. Sofiologiczna koncepcja ikony według S. Bułgakowa | |
3. Teologia świętego obrazu w Kościele katolickim | |
A. Teologia świętego obrazu w tomistycznym opracowaniu C.R. Billuarta | |
B. Przesłanki i sugestie dla współczesnej katolickiej teologii świętego obrazu | |
a. Obraz a Księga Ewangelii w nauczaniu starożytnych soborów | |
b. Obecność Chrystusa (i Maryi) w Kościele według współczesnego Magisterium | |
C. Własny wkład refleksji teologicznej | |
ZAŁĄCZNIKI | |
LITERATURA PRZEDMIOTU | |
WYKAZ UŻYWANYCH SKRÓTÓW |
Istnieje wiele powodów, skłaniających dzisiaj teologa, a także każdego wierzącego i myślącego człowieka, do zajęcia się kwestią świętych obrazów w Kościele. Nie sposób wyliczać ich wszystkich. Wystarczy wskazać na najważniejsze. Należy do nich zaliczyć sam fakt istnienia świętych obrazów i ich praktyczną rolę w religijnym życiu wiernych oraz ekumeniczne zbliżenie z prawosławiem, w którym święte ikony mają wyjątkowo wysoką pozycję.
Kościół zachodni łaciński nigdy nie wyrzekł się świętych obrazów ani nie odstąpił od okazywania im odpowiedniego kultu, chociaż niekiedy nie doceniał w pełni znaczenia dogmatu ikonologicznego. Nie da się zaprzeczyć, że w Kościele obrazy były i są, stanowiąc w wielu przypadkach przedmiot specjalnej czci, co dotyczy głównie obrazów cudownych lub słynących łaskami. Nasza polska ziemia szczyci się posiadaniem wielu takich obrazów. Kult tych świętych wizerunków — głównie maryjnych — doznał w ostatnich dziesięcioleciach znacznego ubogacenia tak pod względem intensywności, jak i formy. Wzmożona intensywność przejawiła się w masowych pielgrzymkach, licznych koronacjach, rozlicznych nabożeństwach sanktuaryjnych, a nową formę kultu można widzieć w praktyce peregrynacyjnej. Ten ostatni fakt postawił przed człowiekiem wierzącym i szukającym wyjaśnienia swojej wiary pytanie: czym jest święty obraz i jaka jest jego rola w budowaniu naszych kontaktów ze światem transcendentnym? Książka ta chce na to pytanie odpowiedzieć albo przynajmniej usiłuje podsunąć konieczne elementy dla takiej odpowiedzi.
Poszukiwanej odpowiedzi nie da się skonstruować — lub tylko przygotować — bez uwzględnienia Tradycji Kościoła niepodzielonego, przechowywanej pieczołowicie przez chrześcijan wschodnich, należących do Kościoła prawosławnego. Ekumeniczne zbliżenie z tym Kościołem pozwala nam dzisiaj skorzystać z jego bogactwa bez narażania na szwank własnej tożsamości. Wiadomo przecież, że na równi z prawosławnymi dziedziczymy dogmat ikonologiczny, przyjęty przez sobory starożytne. Jedynie w jego eksplikacji dzielą nas pewne różnice. O tych różnicach trzeba powiedzieć, że nie są one wcale konieczne, tak że ich wyrównanie nie przyniesie żadnej szkody wierze, a przeciwnie — może się przyczynić do jej poprawnego wyjaśnienia.
Książka oddawana do rąk Czytelników ma służyć pomocą w zrozumieniu świętych obrazów, czyli ikon, a tym samym w zbliżeniu myśli chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu. Ten przyświecający jej cel tłumaczy wiele z układu książki i przeprowadzonych w niej rozważań. Łaskawej ocenie Czytelników pozostawiam sprawę, czy i na ile udało mi się rzeczywiście sprostać własnym zamierzeniom.
Tadeusz Łukaszuk
UWAGA! W wersji internetowej nie zachowano przypisów
opr. aw/aw