Vademecum penitenta - wprowadzenie i spis treści
ISBN: 978-83-60703-79-3
wyd.: Wydawnictwo SALWATOR 2008
| Spis treści | |
| WPROWADZENIE | 7 |
| POWTÓRKA Z KATECHIZMU | 11 |
| Istota sakramentu pojednania: nawrócenie | 11 |
| Po co się spowiadać? - skutki sakramentu pokuty | 14 |
| Czym w swej istocie jest grzech? | 16 |
| Kto odpuszcza grzechy w konfesjonale? | 17 |
| Jaki jest sens indywidualnego wyznawania grzechów? | 18 |
| Jak często się spowiadać? Katechizm mówi, że raz w roku | 23 |
| WARUNKI OWOCNEGO KORZYSTANIA Z SAKRAMENTU SPOWIEDZI | 25 |
| Rachunek sumienia | 25 |
| Istota i cel rachunku sumienia | 25 |
| Dialogiczny charakter rachunku sumienia jako modlitwy | 30 |
| Schemat rachunku sumienia | 33 |
| Dlaczego rachunek sumienia jest taki trudny? | 34 |
| Najlepsza decyzja: codzienny rachunek sumienia! | 38 |
| Jak odróżnić grzechy ciężkie od lekkich? | 41 |
| Co to jest wada główna? | 46 |
| Grzechy "cudze" | 48 |
| "A ja nie mam się z czego spowiadać!" | 49 |
| Blaski i cienie gotowych pytań do rachunku sumienia | 53 |
| Żal za grzechy | 56 |
| Mocne postanowienie poprawy | 59 |
| Wyznanie grzechów i rozgrzeszenie | 62 |
| Szczera spowiedź, czyli dialog z kochającym nas Ojcem | 63 |
| Co się mówi w konfesjonale? (formuła dla penitenta) | 66 |
| Rozgrzeszenie | 68 |
| Czy trzeba się spowiadać z grzechów powszednich? | 69 |
| "Zapomniałem wyznać jakiś grzech, zataiłem grzech - i co teraz?" | 71 |
| "Chciałabym z księdzem spowiednikiem porozmawiać " | 72 |
| Zadośćuczynienie Bogu i bliźniemu | 74 |
| WSKAZANIA PRAKTYCZNE | 77 |
| Zanim pójdziesz do spowiedzi św. | 77 |
| Szukam dobrego spowiednika! | 79 |
| Oczekiwania spowiedników wobec penitentów | 83 |
| Kiedy i gdzie się (nie) spowiadać? | 86 |
| Czy jest sposób na uparciuchów, którzy dawno się nie spowiadali? | 87 |
| Spowiedzi osób starszych i chorych w domach, szpitalach i zakładach opieki | 89 |
| Jak pomóc dzieciom, by dobrze się spowiadały? | 90 |
| Kto i kiedy może nie otrzymać rozgrzeszenia? | 92 |
| Czy warto mieć stałego spowiednika? | 96 |
| Spowiedź św. z całego życia (generalna) | 99 |
| "Instrukcja" dla osób z sumieniem skrupulatnym | 101 |
| Nabożeństwa pokutne | 105 |
| Uwagi dla specjalistów od budowania konfesjonałów | 106 |
| MODLITWY PENITENTÓW | 109 |
| Modlitwy przed spowiedzią św. | 109 |
| O łaskę dobrej spowiedzi św. | 109 |
| W intencji spowiednika | 109 |
| Ogólny schemat do przeprowadzenia osobistego rachunku sumienia | 110 |
| Akt żalu | 111 |
| Modlitwa Psalmów | 112 |
| Z Psalmu 51 | 112 |
| Z Psalmu 38 | 114 |
| Z Psalmu 143 | 116 |
| Z Psalmu 130 | 117 |
| Modlitwy po spowiedzi św. | 118 |
| Dziękczynienie po spowiedzi św. | 118 |
| Modlitwa Psalmów | 119 |
| Z Psalmu 32 | 119 |
| Z Psalmu 98 | 120 |
| Z Psalmu 100 | 121 |
| Z Psalmu 103 | 121 |
| Z Psalmu 119 | 122 |
| Z Psalmu 145 | 123 |
| Teksty do medytacji dla miłośników poezji | 124 |
| We mnie zawsze dwóch | 124 |
| *** | 125 |
| Piotr | 126 |
| Ja, Judasz | 126 |
| *** | 127 |
| ZAKOŃCZENIE | 129 |
| BIBLIOGRAFIA | 131 |
Tę książeczkę dedykuję wszystkim, którym leży na sercu sprawa godnego, dojrzałego i owocnego korzystania z sakramentu pokuty. O tym, że przeżycie dobrej spowiedzi św. nie jest zadaniem łatwym, wiemy naprawdę wszyscy — także spowiednicy, gdyż i oni klękają jako penitenci z drugiej strony kratek konfesjonału. Nic dziwnego, że pojawiło się wiele opracowań, których zadaniem jest pomóc człowiekowi w jego sakramentalnym spotkaniu z kochającym Ojcem w Trybunale Bożego Miłosierdzia.
Ale — powiedzmy to od razu i to bardzo wyraźnie — nawet gdyby chrześcijanin przestudiował wszystkie opracowania dotyczące sakramentu pojednania, gdyby był wytrawnym psychologiem, a nawet sędziwym, doświadczonym i utytułowanym kapłanem spowiednikiem, nie zmieni to faktu, że sakrament pokuty był, jest i zawsze będzie czymś trudnym, poważnym i kosztownym! Nie zmienią również tego faktu ani coraz wygodniejsze konfesjonały, ani spowiedź w formie serdecznego dialogu penitenta z kapłanem, ani najgorętsze zachęty ze strony kochających nas ludzi czy gorliwych mocarzy Słowa na ambonach.
Dzieciom tłumaczymy to bardzo prosto: „Wtedy będzie rozgrzeszenie, kiedy będzie nawrócenie”. Proste? Niekoniecznie, gdyż nawrócenie ma swoją cenę, a często bardzo boli!
Ileż trzeba mieć pokory, by swój własny grzech nazwać po imieniu? Ile odwagi i siły, by zerwać z postępowaniem niegodnym chrześcijanina, serdecznie żałować za swój zły czyn przed Ukrzyżowanym, wreszcie szczerze wyznać Bogu grzech przez posługę kapłana i podjąć pokutę? Jednak Chrystus takiego radykalizmu domaga się od każdego z nas — i to Jego wymaganie sprawia, że uciekamy od konfesjonałów, dorabiamy „ideologię” do naszych grzechów, spowiadamy się byle jak i nie ma w nas owoców nawrócenia.
Sakrament pokuty domaga się wiary: w miłosierdzie Boże, w pośrednictwo kapłana jako zastępcy samego Chrystusa, w potrzebę łaski uświęcającej na co dzień. Zauważmy, że istnieje na tej płaszczyźnie sprzężenie zwrotne: idę do spowiedzi, bo wierzę, ale wierzę, gdyż korzystam z sakramentów św., które moją ludzką wiarę ożywiają, umacniają, prowadząc do osobistego spotkania z Chrystusem. Aż dziw bierze, że po dziś dzień można usłyszeć wyznanie: „Jestem wierzący, ale niepraktykujący” lub „wierzę, ale...”. Zanik wiary następuje w łatwo rozpoznawalny sposób: najpierw rezygnacja z modlitwy, następnym krokiem staje się odrzucenie udziału w Eucharystii, potem rezygnacja ze spowiedzi św., wreszcie zobojętnienie na wszelkie formy pobożności — i oto mamy ochrzczonego niewierzącego!
Opracowanie niniejsze nie będzie konkurencyjne dla wybitnych dzieł specjalistów od spowiednictwa. Zawarte tu wskazówki i spostrzeżenia podyktowało samo życie: własne spowiedzi, moja ponadtrzydziestoletnia posługa kapłańska w konfesjonale oraz liczne rozmowy z ludźmi, na których pytania i wątpliwości starałem się jasno i prosto odpowiadać.
Niech zatem ta skromna lektura przypomni Czytelnikom podstawowe, a bardzo praktyczne zasady korzystania z sakramentu pojednania i natchnie ich decyzją o szczerej, systematycznej spowiedzi św., najlepiej u stałego spowiednika. Takiego postanowienia nikt i nigdy nie będzie żałował — nawet wtedy, gdy przyjdzie ponieść wiele trudu w procesie nieustannego nawracania się ku Bogu.
Autor
Wrocław, Objawienie Pańskie A.D. 2008
opr. aw/aw