Kolejne artykuły Wyznania wiary, wraz z dobranymi obrazami, opatrzonymi krótką analizą i komentarzem teologicznym p.t. Widzę, więc wierzę
Nicolas Froment,
Gorejący krzew
kościół San-Sauveur
w Aix-en-Provence
Obraz stanowi centralną część tryptyku z 1476 roku. Maryja z Dzieciątkiem siedzi na płonącym, różanym krzewie, wyrastającym z dwunastu pni. Pod nimi znajdują się anioł i mężczyzna. Spod krzewu wypływa strumień życia, z którego piją owce białe (Nowy Testament) i łaciate z kozami (Stary Testament). Na klamrze spinającej płaszcz anioła widoczny jest Adam i Ewa (grzech pierworodny). W ramie przedstawiona jest genealogia Jezusa i scena polowania na jednorożca (symbol czystości i niewinności).
W ukazanej scenie dostrzec można objawienie się anioła św. Józefowi, jakby na wzór Mojżesza stojącemu przy płonącym krzewie. Święty z niedowierzaniem spogląda na Maryję jako Matkę Boga, zasłaniając się przed Tą, która „płonie boskim ogniem”. Lusterko w ręku Dzieciątka nawiązuje do nieskalanej urody Maryi. Można doszukać się tutaj zapowiedzi, że Maryja będzie „nową Ewą”, przez którą zostanie przywrócona więź zerwana przez pierwszych rodziców. Niebo ukazuje budzący się do życia dzień — Maryja, która zrodziła Chrystusa, sprawiła na niebie, aby wschodziła światłość nieustająca.
Wszystkie omawiane obrazy | |||||
opr. ab/ab