Opoka - Portal katolicki
opoka.newsopoka.photo
Pekao

Widzę, więc wierzę

  Nicolas Froment,
  Gorejący krzew
  kościół San-Sauveur
  w Aix-en-Provence

Narodził się z Maryi Panny

Obraz stanowi centralną część tryptyku z 1476 roku. Maryja z Dzieciątkiem siedzi na płonącym, różanym krzewie, wyrastającym z dwunastu pni. Pod nimi znajdują się anioł i mężczyzna. Spod krzewu wypływa strumień życia, z którego piją owce białe (Nowy Testament) i łaciate z kozami (Stary Testament). Na klamrze spinającej płaszcz anioła widoczny jest Adam i Ewa (grzech pierworodny). W ramie przedstawiona jest genealogia Jezusa i scena polowania na jednorożca (symbol czystości i niewinności).

W ukazanej scenie dostrzec można objawienie się anioła św. Józefowi, jakby na wzór Mojżesza stojącemu przy płonącym krzewie. Święty z niedowierzaniem spogląda na Maryję jako Matkę Boga, zasłaniając się przed Tą, która „płonie boskim ogniem”. Lusterko w ręku Dzieciątka nawiązuje do nieskalanej urody Maryi. Można doszukać się tutaj zapowiedzi, że Maryja będzie „nową Ewą”, przez którą zostanie przywrócona więź zerwana przez pierwszych rodziców. Niebo ukazuje budzący się do życia dzień — Maryja, która zrodziła Chrystusa, sprawiła na niebie, aby wschodziła światłość nieustająca.

dk. Wojciech Babiak




Wszystkie omawiane obrazy

opr. ab/ab


 


Podziel się tym materiałem z innymi:


Kliknij aby zobaczyć dokumenty zawierające wybrany tag: sztuka piękno malarstwo wiara Skład Apostolski wyznanie wiary kontemplacja Aix-en-Provence Maryja Panna Gorejący Krzew Nicolas Froment kościół San-Sauveur
 
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W
© Fundacja Opoka 2017
Realizacja: 3W