Fragmenty książki "Inicjacja chrześcijańska", redakcja - Jakub Kołacz SJ
Tytuł oryginału - Iniziazione cristiana. Battesimo, Confermazione, Eucaristia
© EDIZIONI SAN PAOLO s.r.l., 1996
Piazza Soncino, 5 - 20092 Cinisello Balsamo (Milano)
© Wydawnictwo WAM, Kraków 2002
Redakcja Jakub Kołacz SJ
|
|
(strony w wyd. papierowym) |
| Wprowadzenie | 5 |
| 1. Inicjacja chrześcijańska | 11 |
| 1.1. Przemiana życia | 13 |
| 1.2. Zgoda wiary | 14 |
| 1.3. Nowe narodzenie | 16 |
| 1.4. Wiara i życie codzienne | 17 |
| CZĘŚĆ PIERWSZA: CHRZEST | |
| 2. Podstawy biblijne | 23 |
| 2.1. Stary Testament | 23 |
| 2.1.1. Zawarcie przymierza | 24 |
| 2.1.2. Odnowienie przymierza | 25 |
| 2.1.3. Ezechiel | 27 |
| 2.2. Nowy Testament | 29 |
| 2.2.1. Chrzest Jezusa w Jordanie | 29 |
| 2.2.2. Wypowiedzi Jezusa o chrzcie | 31 |
| 2.2.3. Rozmowa z Nikodemem | 33 |
| 2.2.4. Rozdział 6. Listu do Rzymian | 34 |
| 2.2.5. List do Efezjan 5, 25-27 | 37 |
| 3. Chrzest w życiu Kościoła | 42 |
| 3.1. Kryteria inspirujące nauczanie okresu patrystycznego | 43 |
| 3.2. Treści katechezy patrystycznej | 45 |
| 3.2.1. Chrzest i wody pierwotne | 45 |
| 3.2.2. Chrzest i jego relacja do wydarzenia potopu | 46 |
| 3.2.3. Chrzest i przejście przez Morze Czerwone | 47 |
| 3.2.4. Chrzest i wody Jordanu | 48 |
| 4. Rozwój teologiczno-dogmatyczny | 49 |
| 4.1. Św. Augustyn | 50 |
| 4.2. Teologia chrzcielna na przestrzeni IV i V w. na Wschodzie | 53 |
| 4.3. Okres wczesnej scholastyki (wieki XI-XII) | 54 |
| 4.3.1. Św. Tomasz | 55 |
| 4.3.2. Św. Bonawentura | 57 |
| 4.3.3. Reforma i Sobór Trydencki | 58 |
| 4.3.4. Nowe perspektywy teologiczne | 59 |
| 4.3.5. Sobór Watykański II | 60 |
| 4.3.6. Katechizm Kościoła Katolickiego | 61 |
| 5. Ujęcie systematyczne | 64 |
| 5.1. Wiara i jej konkretyzacja w historii | 64 |
| 5.2. Aktualizacja zbawienia | 67 |
| 5.3. Chrzest dzieci | 71 |
| 5.4. Chrzest i życie | 72 |
| 5.4.1. Chrzest i stworzenie | 73 |
| 5.4.2. Chrzest i wartość życia | 74 |
| 5.4.3. Chrzest i wartość ludzkiego działania | 76 |
| 5.4.4. Chrzest i ostateczny cel życia | 78 |
| 5.5. Chrzest i Kościół | 81 |
| 5.5.1. Chrzest ustanawia wierzących „ludem Bożym" | 82 |
| 5.5.2. Chrzest ustanawia wierzących „ludem prorockim" | 83 |
| 5.6. Perspektywy duszpasterskie sakramentu chrztu | 85 |
| 5.6.1. Ku poprawnej katechezie wiary chrześcijańskiej | 86 |
| 5.6.2. Ku ewangelizacji świata postchrześcijańskiego | 87 |
| CZĘŚĆ DRUGA: BIERZMOWANIE | |
| 6. Podstawy biblijne | 95 |
| 6.1. Duch Boży protagonistą historii w Izraelu | 95 |
| 6.2. Duch Święty protagonistą i mocą Bożą w życiu ludu Bożego w Nowym Testamencie | 98 |
| 6.3. Chrzest i włożenie rąk w Nowym Testamencie | 101 |
| 7. Historia sakramentu bierzmowania | 103 |
| 7.1. Doktryna Ojców | 104 |
| 7.2. Rozdzielenie bierzmowana od chrztu | 105 |
| 7.3. Św. Tomasz o bierzmowaniu | 106 |
| 7.4. Nowy rytuał Pawła VI | 106 |
| 7.5. Katechizm Kościoła katolickiego | 107 |
| 8. Ku teologii sakramentu bierzmowania | 109 |
| 8.1. Życie chrześcijańskie, naznaczone przez Ducha, jest życiemzdecydowania i entuzjazmu | 109 |
| 8.2. Radość wiary chrześcijańskiej jest podstawową formą ewangelizacji | 111 |
| 8.3. Bierzmowanie włącza wierzącego w odpowiedzialność za życie Kościoła | 112 |
| 8.4. Bierzmowanie uzdalnia chrześcijanina, włączonego we wspólnotę, do bycia prorokiem i świadkiem Paschy Chrystusa | 114 |
| 8.5. Bierzmowanie jest źródłem każdej duchowości chrześcijańskiej i początkiem życia mistycznego | 115 |
| 9. Duszpasterski wymiar sakramentu bierzmowania | 117 |
| CZĘŚĆ TRZECIA: EUCHARYSTIA | |
| 10. Główne punkty w historii teologii | 125 |
| 10.1. Hipolit Rzymski | 125 |
| 10.2. Szkoła aleksandryjska | 127 |
| 10.3. Szkoła antiocheńska | 129 |
| 10.4. Ojcowie łacińscy | 131 |
| 10.5. Epoka scholastyczna | 134 |
| 10.6. Synteza św. Tomasza | 136 |
| 10.7. Reformacja | 138 |
| 10.8. Nauka Soboru Trydenckiego | 139 |
| 10.9. XX wiek | 141 |
| 10.10. Podsumowanie | 145 |
| 11. Eucharystia punktem docelowym inicjacji chrześcijańskiej | 147 |
| 11.1. Eucharystia jest objawieniem i darem miłości Boga do nas, w aspekcie życia ludzkiego przeżywanego jako dar | 147 |
| 11.2. Słowa wypowiedziane nad kielichem ujawniają dar wspólnoty życia z Bogiem oraz to, że dar tego życia jest owocem męczeństwa | 148 |
| 11.3. Eucharystia jest człowieczeństwem Syna Bożego (ciałem i krwią) danym nam, abyśmy mogli żyć w Bogu, po otrzymaniu od Niego życia (J 6) | 149 |
| 11.4. Eucharystia jest celebrowana jako przymierze, czyli wspólnota z Bogiem i z ludźmi | 150 |
| 11.5. Eucharystia jest celebrowana w znaku chleba i wina; w nich jest symbolizowana i uszlachetnia się cała rzeczywistość ludzka, przeobrażona przez pracę | 151 |
| 11.6. Eucharystia jest zapowiedzią i przygotowaniem przyszłego świata | 152 |
| 11.7. Eucharystia proponuje wierzącym w Chrystusa przeżywanie życia zgodnie z jego stylem | 153 |
| 11.8. Eucharystia tworzy Kościół | 154 |
| 11.9. Kościół sprawuje Eucharystię | 154 |
| Zakończenie | 157 |
| Suplement: | |
| Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej w perspektywie ekumenicznej | 159 |
| Bibliografia | 166 |
| Indeks osób | 169 |
opr. ab/ab